Designteka

Miód z logo Geberit

05.08.2021

Miejskie pasieki to nowy ekologiczny trend. Znaczenie pszczół dla bioróżnorodności, a co za tym idzie dla człowieka, jest olbrzymie. Ich zmniejszająca się populacja sprawia, że na dachach biurowców w całej Polsce powstaje coraz więcej uli. Do tej słusznej inicjatywy dołączyła firma Geberit. W czerwcu nad jej siedzibą na warszawskim Służewcu powstała… pasieka!

Proekologiczna filozofia towarzyszy marce Geberit od ponad 30 lat i przejawia się nie tylko w rozmaitych rozwiązaniach technologicznych, ale także zaangażowaniu w projekty na rzecz środowiska – Zdecydowaliśmy się na postawienie dwóch uli na dachu naszej siedziby z pełną świadomością tego, jak niezwykłe znaczenie dla ekosystemu mają pszczoły, a to ostatecznie decyduje o jakości życia mieszkańców naszego miasta. Odpowiedzialność społeczna, rozumiana również jako wsparcie lokalnych inicjatyw i wrażliwość na kwestie środowiskowe, jest wpisana w nasze wartości organizacyjne. Cieszymy się, że pracownicy, w ramach wolontariatu, angażują się w prace związane z tym projektem. Pasieką opiekuje się pszczelarz, Pan Marek Mąkosa – mówi Agnieszka Sąsiadek z Geberit Polska.

Czy pszczoły poradzą sobie w mieście?

Okazuje się, że pszczoły to… mieszczuchy.  Z pasiek ulokowanych w najbardziej zatłoczonych metropoliach często pszczelarze pozyskują dwa razy więcej miodu niż na wsi. I choć dla wielu to zaskakujące, to jednak na obszarach miejskich pszczoły czują się bardzo dobrze. Jest tu cieplej, a różnorodność kwiatów, drzew i krzewów kwitnących w miejskich parkach i ogrodach zapewnia stabilną bazę pożytkową przez cały sezon (w przeciwieństwie do obszarów wiejskich, gdzie często w strukturze upraw dominują monokultury, co wiąże się z przerwami w kwitnieniu roślin). Co więcej, rośliny miododajne w mieście nie są skażone pestycydami. Miód uzyskiwany z miejskich pasiek jest czysty i nie zawiera np. ołowiu czy kadmu. Wyższe temperatury i mniejsze ich wahania ułatwiają rozwój i zimowanie pszczół. Dlatego pszczelarstwo miejskie stało się tak popularne, a odwiedzając np. stolicę, często nawet nie wiemy, że nad naszymi głowami znajduje się pasieka.

Miejski miód ma wyjątkowe walory smakowe i zdrowotne. Z badań Państwowego Zakładu Higieny wynika, że nie zawiera on żadnych szkodliwych substancji. Warto zaznaczyć, że w sezonie letnim, kiedy kwitną rośliny, nie występuje problem smogu. – Nektar w mieście może być pozyskiwany z wielu nieoczywistych lokalizacji. Z pasieki znajdującej się na dachu Geberit udało się uzbierać już 25 kilogramów miodu, a to dopiero początek – mówi Marek Mąkosa, pszczelarz. Zakładanie miejskich uli to jeden ze sposobów na zwiększanie populacji pszczół, których liczebność w ostatnich latach spada. Szacuje się, że ponad 75% żywności, którą spożywa człowiek, jest pochodną pracy pszczół lub innych zapylających owadów. Ich los powinien być dla nas bardzo istotny, bo jak powiedział kiedyś Albert Einstein „jeśli wyginą pszczoły, ludzkości zostaną jeszcze 4 lata”.

Nie tylko lokalnie, ale też globalnie

Geberit angażuje się w wiele proekologicznych inicjatyw, a większość wykracza poza lokalny obszar. Strategia zrównoważonego rozwoju towarzyszy marce Geberit od dziesięcioleci. Składa się na nią między innymi udoskonalanie technologii tak, aby ułatwić inwestorom oszczędzanie wody, wydłużanie cyklu życia produktów czy działania edukacyjne. Geberit łączy siły z WWF Polska i wspiera działania związane z wodą. Angażuje się w edukację o ekologicznych rozwiązaniach, które warto wprowadzić do wnętrz. Na tym jednak nie kończy się misja marki. Z okazji Tygodnia Rzek, Geberit co roku angażuje zaprzyjaźnionych architektów do udziału w akcji WFF “Rzeka Urzeka”. Zadaniem jej uczestników było nagranie krótkiego wideo na temat wspomnień dotyczących rzeki. Celem projektu było pokazanie, jak bliskie są nam rzeki, choć nie zawsze pamiętamy o nich w codziennym życiu. Proekologiczne działania marki to także cykl webinariów #GeberitdlaZiemi. Ich uczestnikami są Ambasadorzy marki oraz przedstawiciele biznesu, a także organizacji, którzy szerzą dobre praktyki i godne naśladowania postawy związane z troską o środowisko naturalne. Wśród prelegentów znaleźli się między innymi arch. Robert Konieczny, arch. Przemo Łukasik czy Mirosław Proppé, prezes WWF Polska. Kolejne odsłony cyklu odbędą się już wkrótce.

Więcej informacji na www.geberit.pl

Grupa Geberit to europejski lider w produkcji zaawansowanej technologii sanitarnej. Od momentu jej powstania w roku 1874 jest pionierem w tym sektorze, nieprzerwanie ustanawiając nowe trendy swoimi wszechstronnymi rozwiązaniami. Geberit posiada swoje przedstawicielstwa w blisko 50 krajach w Europie i na świecie, skupia w swoich zasobach 30 zakładów produkcyjnych. Największe zakłady znajdują się w Szwajcarii, Niemczech i Austrii. Siedziba główna znajduje się w Rapperswil-Jona w Szwajcarii, a sama firma jest notowana na Szwajcarskiej Giełdzie Papierów Wartościowych w Zurychu od 1999 r. Grupa Geberit wygenerowała sprzedaż w wysokości 2,9 mld franków szwajcarskich w 2017 roku zatrudniając około 12.000 pracowników. Zakres produktów obejmuje linię systemów sanitarnych (systemy instalacyjne, spłuczki, baterie umywalkowe, systemy spłukiwania, syfony, toalety myjące), wyposażenie łazienek (ceramikę sanitarną, meble łazienkowe, kabiny i wanny) oraz systemy rurowe (systemy wodociągowe i systemy kanalizacyjne).

Wizytówki

{designteka.pl}

{designteka.pl} to nowoczesny portal internetowy poświęcony wszystkiemu co związane z designem.

Piszemy o interesujących produktach, trendach, miejscach oraz wydarzeniach w polskim i światowym designie...

dowiedz się więcej

Twój artykuł w designtece

Chcesz opublikować ciekawy artykuł lub podzielić się z innymi ciekawym wydarzeniem?

dowiedz się więcej

Sugestie

{designteka.pl} to także Twoja strona!
Jeśli chciałbyś coś zasugerować
lub podzielić się z nami swoją opinią...

napisz do nas