Mazda Design 2017

Designteka

wydarzenia, dodatki

print control № 3

01.12.2014

3. numer rocznika print control ukazuje panoramę polskiego designu drukowanego w kontekście multidyscyplinarnej współpracy projektowej. Dwujęzyczna publikacja zawiera prezentację około 100 najciekawszych projektów drukowanych z lat 2013–14 wraz z opisami technicznymi, które zostały wybrane przez kuratorkę print control, Magdalenę Heliasz. W drugiej części rocznika znajdują się wywiady – do podzielenia się swoimi doświadczeniami z różnego rodzaju współpracy zostali zaproszeni polscy projektanci i artyści. Czytelnik będzie mógł dowiedzieć się więcej o bardziej prywatnej relacji projektantki Anny Nałęckiej z fotografami, dla których tworzy photobooki; o współpracy twórców studia Super Super ze specjalistami zaawansowanych technologii; o relacjach, które nawiązuje Marian Misiak podczas swoich akcji typoaktywistycznych; o codzienności współpracowania Grzegorza Laszuka z instytucjami kultury oraz o wielokulturowych projektach kolektywu artystycznego Slavs and Tatars.

Premiera rocznika odbędzie się 11 grudnia 2014 o godz 18:00 w księgarni bookoff w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Na towarzyszącej wystawie zostanie zaprezentowanych 60 publikacji, które znalazły się w roczniku print control. Jubileuszowy mebel wystawienniczy zaprojektował Jan Strumiłło.

print control to także projekt opierający się o działalność strony internetowej www.printcontrol.pl, na której publikowane są najciekawsze polskie formy drukowane, nowatorskie rozwiązania graficzne, typograficzne i techniczne pojawiające się w publikacjach, jak również wydarzenia związane z projektowaniem graficznym oraz miejsca, w których można nabyć książki artystyczne, albumy i katalogi.

Magdalena Heliasz – projektantka graficzna, wydawca i kuratorka. Na początku 2011 roku założyła stronę promującą polskie projektowanie drukowane printcontrol.pl. Stworzyła serię wydawniczą roczników print control oraz zeszytów Wzory/Patterns przedstawiających dekoracyjne i eksperymentalne wzory, będące autorskim zbiorem efektów poszukiwań formalnych i kompozycyjnych projektantów i ilustratorów. Na co dzień projektuje w ramach studia graficzno-wydawniczego txt publishing, które współpracuje z instytucjami kulturalnymi i komercyjnymi.

rocznik print control № 3

Wydawca: txt publishing

Współwydawca: Culture.pl

Koncept, redakcja, design: Magdalena Heliasz

Project manager: Bożena Kowalkowska

Autorzy wywiadów: Romulad Demidenko, Magdalena Heliasz, Aleksander Hudzik, Monika Szewczyk-Wittek, Katarzyna Roj

Tłumaczenie: Jan Tomza-Osiecki

Korekta: Małgorzata Żebrowska-Piotrak, Jerzy Kamecki

druk: Drukarnia Moś & Łuczak, Poznań

www.printcontrol.pl

ISBN 9978-83-934919-2-6

Copyright © print control / 2014

format: 220 x 285 mm, 200 str., druk offsetowy

papier: Munken Polar 120 g/m2, Munken Polar 240 g/m2

nakład: 2000

cena: 49 zł

fot. Małgorzata Turczyńska

produkty: dzięki uprzejmości sklepu Product Placement

(Zieta Prozessdesign, Ćmielów Design Studio, Ossendowski Design)

 

Typoaktywista to jednostka aktywna, członek nieformalnego ruchu społecznego, typograficzny zajawkowicz, który ma przyjemność z wykonywania swojej pracy. Interesują go głównie litery, ale też otaczająca je przestrzeń fizyczna, jak również zmieniające się konteksty społeczne. Z grupą dzieli ten sam specyficzny filtr wizualny, lubi też dzielić się wiedzą. Zacznijmy więc od tego, że typoaktywista jest osobą towarzyską i pożyteczną.

Marian Misiak

 Z upływem czasu człowiek lepiej rozumie, co lubi, jakiego rodzaju idee są dla niego ważne, co najbardziej lubi jeść, jakich lubi ludzi, miejsca, itd. Jest to wyrafinowanie, któremu należy się oprzeć, ponieważ zawęża sferę naszych działań. Zamiast tego warto zwrócić się ku własnej antytezie: czytać rzeczy, z którymi się nie zgadzamy, zaprzyjaźnić się z ludźmi, którzy automatycznie nas nie pociągają. Nasza współpraca silnie odzwierciedla te postulaty: zainteresowania są wspólne, ale ich interpretacja, interpretacje fenomenów czy ludzi, często są całkowicie różne i odrębne.

Slavs & Tatars / www.slavsandtatars.com

Uciekam od dzielenia fotografii na dokumentalną i artystyczną. Do każdego autora staram się podejść indywidualnie. Charakter współpracy jest bardzo związany z samym artystą jako osobą, jego sposobem pracy i to jest tak szczególna sytuacja, że trudno mi to podzielić na dokument i sztukę, czy jakkolwiek inaczej.

Anna Nałęcka / www.nalecka.com

 Plakat do „Oczyszczonych” to owoc intensywnej wymiany myśli – na przykład pobudka o 4:00 nad ranem, bo Warlikowski po próbie doszedł do wniosku, że trzeba nam koloru. Albo Grzegorz Jarzyna i z dziesięć wersji plakatu do „Drugiej kobiety”… Lecz ja to bardzo lubię! Ciągłe wyzwanie i potrzeba rozwoju. Jestem producentem użytkowego obiektu, moje wyobrażenie musi zostać skonfrontowane z tym, co może ściągnąć widza do teatru. Dlatego te cyzelowane plakaty mają największą siłę. Długotrwałe docieranie daje najlepsze efekty. Dzięki tej „zażyłości” potrafię odmówić, powiedzieć: tego nie zrobię, to mi się nie podoba. I czujemy, że działamy dla wspólnej sprawy – dobra instytucji, która jest dla nas istotna.

Grzegorz Laszuk / www.grzegorzlaszuk.com

Świadomość tego, jakie są nasze ograniczenia i silne strony, powoduje, że wiążemy się z osobami, z którymi razem jesteśmy w stanie stworzyć projekty, które w pojedynkę nie byłyby możliwe do osiągnięcia. To jest główny powód naszych kooperacji, a efekt to owoc pracy wielu umysłów, który zawsze jest zaskakujący. (…)

To jest próbowanie przełamywania stereotypu, że wszystko już było. Wiele razy słyszałem, że w grafice nie da się zrobić czegoś nowego. Kompletnie się z tym nie zgadzam.

Jacek Majewski, Super Super / www.supersuper.com

Eksperymenty są ryzykowne, gdyż na początku trzeba przekonać samego siebie, że warto zawalczyć o nowe rozwiązanie, następnie zespół, klienta, a na końcu i tak może coś nie wyjść. Zespół ludzi, który jest wokół nas, pozwala takie szaleństwa realizować.

Hanna Kokczyńska, Super Super / www.supersuper.com

 

Wizytówki

{designteka.pl}

{designteka.pl} to nowoczesny portal internetowy poświęcony wszystkiemu co związane z designem.

Piszemy o interesujących produktach, trendach, miejscach oraz wydarzeniach w polskim i światowym designie...

dowiedz się więcej

Twój artykuł w designtece

Chcesz opublikować ciekawy artykuł lub podzielić się z innymi ciekawym wydarzeniem?

dowiedz się więcej

Sugestie

{designteka.pl} to także Twoja strona!
Jeśli chciałbyś coś zasugerować
lub podzielić się z nami swoją opinią...

napisz do nas