Designteka

wydarzenia

Rooted Design for Routed Living

26.09.2010

Czy w obecnym świecie możliwa jest produkcja przedmiotów trwałych, zakorzenionych w konkretnych realiach i tradycji?

Czy w projektowaniu i produkcji możliwa jest alternatywa? To nieliczne z pytań, na które próbowali odpowiedzieć uczestnicy projektu Rooted Design for Routed Living. Efektem ich poszukiwań jest wystawa prac, którą od 1 października będzie można oglądać w Laboratorium Centrum Sztuki Współczesnej w Warszawie.

Wystawa w budynku Laboratorium jest premierą obiektów stworzonych przez dziesięciu młodych dizajnerów z Polski i Norwegii, którzy w ramach projektu Rooted Design for Routed Living. Alternatywne strategie projektowania podróżowali i badali kulturę materialną obu krajów.

Prezentowane przedmioty powstawały w ramach dwuletniego procesu specjalnie dla dwóch ośrodków rezydencyjnych: a-i-r laboratory w Warszawie i Nordic Artists’ Centre w Dale. Obie instytucje prowadzą programy rezydencyjne osadzone w odmiennych warunkach. NKD położone jest na wsi na zachodnim wybrzeżu Norwegii, natomiast a-i-r laboratory funkcjonuje w europejskiej metropolii. Obie rezydencje twórcze są instytucjami badawczymi, w których pracują i mieszkają artyści. To właśnie z myślą o nich grupa projektowa stworzyła obiekty, które w oparciu o analizę kultury materialnej obu krajów miałyby w uniwersalny, lecz zakorzeniony w tradycji sposób odpowiadać na potrzeby artystów rezydentów.

W trakcie prac dizajnerzy odwiedzali instytucje w Dale i Warszawie, stając się na pewien czas ich rezydentami, poznając „na własnej skórze” ich specyfikę. Wspólna płaszczyzna, od której zaczęła się wymiana między CSW a NKD, to podobieństwo między programami rezydencyjnymi przy jednoczesnej odmienności warunków, w jakich odbywają się pobyty twórcze. Oba miejsca były dla młodych projektantów źródłem inspiracji i wiedzy.

W efekcie powstały obiekty nawiązujące do lokalnego otoczenia.

Współcześni artyści wiele podróżują między wystawami, projektami i zamówieniami. W ciągu ostatniej dekady upowszechnił się także model przemieszczania się twórców z jednej rezydencji twórczej do drugiej. Życie przenoszących się z miejsca na miejsce artystów charakteryzuje brak zakorzenienia, co można powiedzieć również o często zbyt pragmatycznych pomysłach na wnętrza, w których się zatrzymują. Rooted Design for Routed Living jest propozycją dizajnu, który w jasny sposób odnosi się do miejscowej estetyki opartej na lokalnych tradycjach, materiałach i sposobach tworzenia.

Projekt wpisuje się w długofalową strategię CSW jako miejsca aktywności twórczej artystów z różnych miejsc, środowisk i obszarów sztuki – mówi kuratorka wystawy z CSW.

Wernisaż wystawy odbędzie się 1 października 2010 r. o godzinie 19:00 w Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski. Otwarcie wystawy poprzedzi spotkanie z projektantami w Sali Kinowej CSW (Kino.lab) o godz. 17.00.

Informacje o projekcie:

Uczestnicy: Øystein Austad (StokkeAustad), Maja Ganszyniec (Kompott), Amy Hunting, Paweł Jasiewicz (Kompott), Ola Mirecka, Oscar Narud (Okay Studio), Trond Nicholas Perry, Tomek Rygalik, Jonas Ravlo Stokke (StokkeAustad), Jakub Szczęsny (Centrala)

Kuratorki: Marianna Dobkowska, Ula Siemion, Ika Sienkiewicz-Nowacka

Budynek Laboratorium CSW Zamek Ujazdowski

Wernisaż: 1 października 2010, godz. 19.00 Wystawa potrwa do 31 października!

Rooted Design for Routed Living – Historia projektów:

Oscar Magnus Narud

  • Ławka Klin

Ławka wykorzystuje bardzo prostą i tradycyjną, a zarazem skuteczną metodę montażu na zasadzie klinowania. Zasada konstrukcyjna ławki pozwala na łatwy transport w płaskich paczkach i montaż.

  • Regał – Statek

Drewniana rama w kształcie litery „A” w połączeniu z półkami z giętego metalu tworzy stabilną konstrukcję bez potrzeby używania jakichkolwiek mocowań. Przedmiot może funkcjonować, zarówno jako regał, jak i przegroda/parawan, jest łatwo dostępny z obu stron i przewidziany do użycia jako samodzielny mebel.

Jonas Ravlo Stokke & Oystein Austad

  • Kołki

Kołek na ubrania jest nowoczesną interpretacją systemu zawieszeń odnalezionego w jednym z norweskich muzeów. Jego optymalnym miejscem jest przestrzeń obok frontowych drzwi, można na nim umieścić kapelusz, szal oraz inne odzienie zewnętrzne. W projektowaniu wieszaka jako ekspert pomagał doświadczony tokarz z okolic Oslo, zajmujący się obróbką drewna od przeszło 60 lat.

  • Tablica

W czasie pracy nad projektem często panuje chaos papierowy. Zapanować nad nim pomaga tablica, na której wszystko można uporządkować. Tablicę można podzielić na kilka mniejszych części, dzięki czemu dopasuje się do każdego pomieszczenia.

  • Krzesło Kłoda

Projekt krzesła Kłoda został zainspirowany tradycyjnym norweskim krzesłem, które wykonane jest z wydrążonego kawałka pnia. Projektanci postanowili wykonać obiekt z zaledwie kilku części, tworząc solidną bryłę, wewnątrz której się siada. Krzesło wykonane jest z pianki, tapicerowane, z obrotową podstawą przez co spełnia nowoczesne standardy funkcjonalno-estetyczne i produkcyjne.

Trond Nicholas Perry

  • Stół Gordon

Ocynkowana stal, drewno brzozowe oraz wiklina to materiały użyte w konstrukcji stolika kawowego, który jest jednocześnie stołem rysunkowym. Mechanika oraz dizajn stołu imitują walory edukacyjne starych drewnianych zabawek, podkreślając przenikanie się pracy i odpoczynku. Nazwa została nadana w hołdzie książce „Reorganizacja struktury poprzez przenikający ją rysunek”, której autorem jest Gordon Matta-Clark.

  • Krzesła reżyserskie Go Folks!

Projekt to próba fuzji elementów napotkanych podczas badań towarzyszących Rooted Design for Routed Living. Pierwowzorem są krzesła znajdujące się w rezydencji Nordic Artists’ Centre w Dale. Na ich wzór zbudowane zostały krzesła wykonane z drewna mieszanego oraz lnianej tkaniny haftowanej w radosne motywy ludowe.

Amy Hunting

  • Stół magnetyczny

Ideą stworzenia stołu było połączenie stołu posiłkowego ze stołem użytkowym przeznaczonym do pracy. Dzięki magnesom można dowolnie modelować wysokość stołu w zależności od potrzeb, wydłużane nogi chowają się w otworach stolika kawowego. Tworzywem projektowym jest sosna, która nadaje urządzeniu wysoce przydatną lekkość.

  • Wieszak

Pojedyncze wieszaki na ubrania, które można umieszczać dowolnie w przedpokoju, w studiu, a nawet w kuchni. Artystka próbowała pracować z niewieloma materiałami i nadać przedmiotowi na tyle spójny charakter, aby mógł funkcjonować samodzielnie w oderwaniu od swojej funkcji.

  • Otomana z ręcznie nadrukowaną tkaniną

Ręcznie nadrukowana tkanina przedstawia rozmaite symbole Norwegii od wizerunków mebli, aż po wyjątkowo charakterystyczną krajalnicę do sera. Otomana może być umieszczona w dowolnym miejscu w pracowni artysty.

  • Ręcznie nadrukowany fartuch

Inspiracją do stworzenia obiektu była chęć przygotowania dla rezydentów przedmiotu dotykalnego i funkcjonalnego, który nada surowym wnętrzom domowego ciepła. Ręcznie nadrukowaną tkaninę zdobią symbole Norwegii.

Tomek Rygalik

  • HookLock

Zamek ze zintegrowanym haczykiem pozwala na odwieszenie okrycia wierzchniego po wejściu do pomieszczenia i zamknięciu za sobą drzwi.

  • SpeakerBox

Skromny, bezpretensjonalny głośnik, do którego podłączamy dowolny nośnik z ulubioną muzyką – telefon lub odtwarzacz MP3. W subtelny sposób wpisuje się w przestrzeń pracowni lub mieszkania, porządkując jednocześnie gąszcz kabli.

  • Wardrobe 1

Wieszak na ubrania, który składa się jedynie z tych elementów szafy, które są faktycznie potrzebne. Tym samym zapewnia maksymalną funkcjonalność przy użyciu minimalnych

  • Daybed

Fotel, który pozwala wygodnie kontemplować każdy moment. Różne konfiguracje umożliwiają zmianę pozycji odpoczynku, a zupełne rozłożenie zamienia fotel w pełnowymiarowe łóżko.

  • T4 Cantilever

Stolik pomocniczy balansujący na stopie z odważnikiem, dzięki czemu może nadwiesić się nad powierzchnią siedziska lub łóżka. Pozwala na odstawienie kawy, książki lub laptopa, pozostawiając je na wyciągniecie ręki.

  • Osiek

Delikatne wizualnie i mocne w konstrukcji krzesełko. Połączenie drewna z metalem nadaje formie szczególny wyraz i stabilność.

Maja Ganszyniec

  • Kamole – zestaw naczyń z kamionki

Projekt jest polemiką ze sposobem urządzania pomieszczeń przez artystów na całym świecie za pomocą przedmiotów identycznych, oderwanych od rzeczywistości i nie zakorzenionych w kulturze miejsca. Naczynia zostały stworzone z naturalnych materiałów, przy jednoczesnym zachowaniu technologii masowego wyrobu. Dzięki zróżnicowanym obwodom naczyń, po procesie wypalania każde naczynie jest inne.

  • Szpule – siedziska, podnóżki z funkcją pojemnika

Projekt zainspirowany meblami z czasów PRL – wyplatanymi plastikową żyłką metalowych wieszaków czy gazetników. Mebel tworzy metalowa rama i bawełniany sznurek.

  • Stół F

Mebel spełnia dwie funkcje: jest stołem jadalnym – ze schowkiem na różne przedmioty lub deską kreślarską z regulowaną wysokością blatu, przestrzenią na składowanie papieru i rysunków oraz szufladkami na przybory do rysowania. Stół zaprojektowany został z myślą o nowo otwartych studiach w Warszawskim CSW.

Ola Mirecka

  • Kubek

W trakcie pobytu grupy artystów w Dale posiłki były momentami dyskusji i wymiany myśli. Długim rozmowom „nie dotrzymywały kroku” kubki, w których szybko brakowało gorącej kawy czy herbaty. Stąd też pomysł na większy rozmiar kubka oraz pierścień, który ma z zadanie oddalać palce od gorącej kamionki.

  • Węże

Węże to zestaw dziwnych form zachęcający do zabawy, który jest wykonany z rur tapicerowanych dzianiną. Artystka zdecydowała się przenieść odrobinę norweskiego ciepła i przytulności, których symbolem jest dzianina do nowoczesnych wnętrz Laboratorium w CSW.

  • Huba

W pracy artysty bardzo ważna jest przestrzeń. Kawalet w pracowni rzeźbiarskiej umożliwia wygodną pracę nad obiektem. Różne wymagania twórców skłoniły autorkę do zaprojektowania Huby czyli obrotowego stolika, który może być montowany do dowolnego blatu.

  • Podest

Podest to podstawka dla artystów spędzających wiele godzin przed laptopem na sofie. Wykonany z drewna, unosi ciężar i wspomaga wentylację komputera.

Paweł Jasiewicz

  • Zestaw Split – krzesło, stół, wieszak i lampa

Split to zestaw zawierający wszystko to, co potrzebne jest do pracy i prowadzenia codziennego życia: stół, krzesło, wieszak, lampę. Konfrontacja doświadczeń z Norwegii i Polski, zdobytych podczas trwania projektu Rooted Design for Routed Living, zaowocowała meblami o nietypowej konstrukcji. Eksperyment konstrukcyjny jest wynikiem fascynacji rozwiązaniami strukturalnymi występującymi w meblarstwie i architekturze Polski i Norwegii.

Kuba Szczęsny

  • Relikt – fotel, szezlong, podnóżek

Autor szukał materiału, który byłby łatwy w kształtowaniu, miękki i dawał wrażenie zastygnięcia w ruchu. Zajął się przede wszystkim samą specyfiką danego tworzywa oraz zinterpretował go w sposób, w jaki nie robił tego nikt przedtem. Eksperymentalny materiał – Concrete Cloth – po 12 godzinach od ukształtowania zastyga pod wpływem zmoczonego pudru betonowego. Materiał po stężeniu uzyskuje docelową sztywność gradualnie, a efekcie siadający na fotelu może być miło zaskoczony, kiedy spodziewając się twardości brzegu natrafia na miękkie siedzisko.

Projekt Rooted Design for Routed Living realizowany został dzięki wsparciu udzielonemu przez Islandię, Liechtenstein oraz Norwegię poprzez dofinansowanie ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego oraz Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Więcej o projekcie Rooted Design for Routed Living:

www.design-in-residence.org

www.csw.art.pl/air

Wizytówki

{designteka.pl}

{designteka.pl} to nowoczesny portal internetowy poświęcony wszystkiemu co związane z designem.

Piszemy o interesujących produktach, trendach, miejscach oraz wydarzeniach w polskim i światowym designie...

dowiedz się więcej

Twój artykuł w designtece

Chcesz opublikować ciekawy artykuł lub podzielić się z innymi ciekawym wydarzeniem?

dowiedz się więcej

Sugestie

{designteka.pl} to także Twoja strona!
Jeśli chciałbyś coś zasugerować
lub podzielić się z nami swoją opinią...

napisz do nas