Designteka

wydarzenia

Wystawa The Spirit of Poland

16.07.2014

Brazylijczycy po raz drugi zobaczą design z Polski.

Wystawa The Spirit of Poland powraca na DW! São Paulo Design Weekend w nowej odsłonie.

14 sierpnia w São Paulo rozpocznie się szósta edycja wystawy The Spirit of Poland, w ramach której kilkanaście marek promować będzie polskie wzornictwo w Brazylii. Pokazane na wystawie produkty przybliżą Brazylijczykom polską kulturę materialną, jej historię oraz współczesny rozwój.

The Spirit of Poland to inicjatywa, której głównym celem jest ukazanie potencjału designu z Polski na forum międzynarodowym. Pierwsza z tegorocznych wystaw The Spirit of Poland 2014 we współpracy z Culture.pl rozpocznie się 14 sierpnia w São Paulo jako element bogatego programu DW! São Paulo Design Weekend.

W ramach współpracy z MADE, brazylijskim forum promocji designu, prezentowane będą produkty kilkunastu polskich marek. Celem wystawy jest przybliżenie polskiej kultury materialnej, jej historii oraz współczesnego rozwoju poprzez pokazanie różnorodności polskich firm, w których budowaniu projektanci mają szczególny udział. W tej edycji kontekstem dla eksponowanych obiektów stanie się historia poszczególnych marek, zaprezentowana w atrakcyjny sposób, zachęcająca odbiorcę do zapoznania się zarówno z obiektem, jak i procesem jego powstawania. Dodatkowym sposobem na wyrażenie idei wydarzenia i wartości zawartych w wystawie będzie specjalnie zaprojektowana dla The Spirit of Poland identyfikacja zapachowa.

Jaki design zaprezentujemy w Brazylii?

Pierwsza grupa marek opiera swój model biznesowy na pracach badawczych nad technologią czy też produkcją, a trzonem działalności tych firm są patenty, unikalne rozwiązania technologiczne. Wśród nich znajdują się Zieta Prozessdesign, CSTM i Nobile. Drugą grupą firm są studia projektowe, które opracowały i wdrożyły własny produkt – między innymi marki biżuterii TAKK i PET PETITS. Kolejną grupę stanowią studia projektowo-produkcyjne, które wdrażają autorskie produkty pod swoją marką tak jak: Kosmos Project, MALAFOR i Tabanda. Czwartym typem firm są te, których działalność od początku opiera się na produkcji, a projektowanie jest wykorzystywane przez założycieli firmy w świadomy sposób. Taki model zaprezentowany jest m.in. na przykładzie nowego oświetlenia Kafti. Dodatkowo ciekawymi zjawiskami, jakie można zaobserwować wśród prezentowanych koncepcji marek są: reprezentowane przez Vzór ożywianie projektów – ikon polskiego designu w nowej odsłonie oraz tworzenie modelu biznesowego związanego ściśle z działaniem na korzyść osób zagrożonych wykluczeniem społecznym, które charakteryzuje markę WellDone®.

Marki biorące udział w edycji São Paulo:

Agnieszka Bar, CUSTOM (CSTM), Designlab, Kafti, Kosmos Project, MALAFOR, MOA, Nobile, Pani Jurek, PET PETITS, Shima, Studio Robot, Tabanda, Takk, WellDone®, V4, Vzór, Zieta Prozessdesign.

Organizatorzy: The Spirit of Poland, Culture.pl

W tym roku, we współpracy z Culture.pl odbędą się dwie odsłony wystawy The Spirit of Poland. Pierwsza z nich prezentowana będzie w trakcie DW! São Paulo Design Weekend, kolejna w listopadzie w Muzeum Narodowym w Brasilii.

Więcej na www.spiritofpoland.pl

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The Spirit of Poland

 

The Spirit of Poland to wspólna inicjatywa projektantów i założycieli polskich marek, której głównym celem jest ukazanie potencjału polskich projektów na forum międzynarodowym. Cykl The Spirit of Poland to wystawy i wydarzenia towarzyszące, podczas których spotyka się młode pokolenie twórców i gdzie design staje się elementem promocji polskiej kreatywności. Pierwszym z serii wspólnych przedsięwzięć, zorganizowanym dzięki współpracy projektantów z Ambasadą RP w Japonii, był udział The Spirit of Poland w Tokyo Designers Week 2010. Dzięki wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza wystawa miała swoją kontynuację w 2011 w trakcie 100% Design w Londynie oraz Tokyo Designers Week. Zeszłoroczna odsłona The Spirit of Poland miała miejsce w Brazylii podczas DW! São Paulo Design Weekend.

 

 

 

Projekt jest realizowany w ramach programu promocji polskiego designu na świecie organizowanego przez Culture.pl

 

 

Culture.pl to codzienna dawka bieżących informacji o najciekawszych polskich wydarzeniach kulturalnych z całego świata. Będąc największym i najobszerniejsze źródłem wiedzy na temat polskiej kultury – oprócz informacji o wydarzeniach organizowanych w kraju i za granicą, prezentuje sylwetki artystów, recenzje, eseje, opisy i informacje o instytucjach kultury. Specjalna część serwisu poświęcona polskiemu wzornictwu przybliża najnowsze trendy w projektowaniu, ukazuje wybrane prace i najlepsze realizacje. Od ponad dekady portal culture.pl prowadzony jest przez Instytut Adama Mickiewicza – narodową instytucję kultury odpowiedzialną za popularyzowanie polskiej kultury oraz udział w międzynarodowej wymianie kulturalnej.

 

Instytut Adama Mickiewicza odgrywa istotną rolę w popularyzacji polskiej kultury poprzez prezentację jej dokonań na wiodących zagranicznych scenach teatralnych, klubowych i festiwalowych. Realizując swoją misję, IAM współpracuje z uznanymi partnerami, takimi jak: Bozar, La Monnaie, Edinburgh International Festival, Southbank Centre, Barbican Centre, National Theatre, Whitechapel Gallery, London Design Festival, Martin Gropius Bau, Teatro Real, Muzeum Sztuk Pięknych im. Puszkina, Festiwal Złota Maska, Brooklyn Academy of Music, Lincoln Center i wiele innych. Instytut zrealizował już 4 tysiące projektów, w tym cykle wydarzeń kulturalnych – Rok Polski w Izraelu, POLSKA! YEAR w Wielkiej Brytanii oraz Zagraniczny Program Kulturalny Prezydencji Polskiej w UE. Ponadto Instytut uruchomił szereg długofalowych projektów, jak na przykład program promocji polskiego wzornictwa na całym świecie, East European Performing Arts Platform, I, CULTURE Orchestra, Polska Music czy Project Asia.

 

Zakrojona na szeroką, ogólnoświatową skalę promocja polskiego wzornictwa to jeden z priorytetów operacyjnych Instytutu Adama Mickiewicza. Kluczem do sukcesu jest owocna współpraca z renomowanymi partnerami, takimi jak: Salone Internazionale del Mobile (Mediolan), Maison&Objet (Paryż), Paris Design Week, DW! Sao Paulo Design Weekend, Inno Design Tech Expo (Hongkong), Business of Design Week (Hongkong), Istanbul Design Week, International Furniture Fair Singapore, Design Trade (Kopenhaga), London Design Festival, International Contemporary Furniture Fair (Nowy Jork), Blueprint Magazine, Icon Magazine, deezen.com oraz Wallpaper*.

 

Aby uzyskać więcej informacji o projektach i dokładniej poznać polską kulturę, zapraszamy na stronę www.culture.pl i do subskrypcji newslettera.

 

 

 

 

THE SPIRIT OF POLAND 2014. MARKI

 

Marka: CSTM (CUSTOM) Produkt: Ivy Shelf

 

CSTM rewolucjonizuje rynek mebli na wymiar – klient jest jednocześnie współprojektantem mebla. CSTM udostępnia aplikację, która dzięki zastosowaniu technologii rozszerzonej rzeczywistości pozwala projektować i wizualizować mebel w skali 1:1 w docelowej lokalizacji. Gdy klient dokona zakupu aplikacja generuje plik produkcyjny, który przesłany jest do najbliższego zakontraktowanego centrum fabrykacji CNC, co znacząco skraca czas dostawy i redukuje cenę mebla.

 

 

Marka: ZIETA PROZESSDESIGN Produkty: 3+

 

Zieta Prozessdesign to interdyscyplinarne studio projektowo inżynieryjne. Rdzeniem działalności jest rozwijanie autorskich technologii (FiDU i 3+) i wykorzystywanie ich do tworzenia własnych kolekcji mebli oraz specjalnych projektów i rzeźb dla zewnętrznych klientów takich jak Pirelli, Balantine’s, Audi. Pola działalności firmy to nie tylko design i architektura ale również przemysł inżynieryjny, samochodowy czy też kosmiczny.

 

 

Marka: NOBILE Produkt: NHP Splitboard

Nobile to polska firma z fabryką mieszczącą się w Bielsku-Białej. Jest jednym z najbardziej renomowanych i uznanych na świecie producentów nart, snowboardów, wake’ów i kiteboardów. Od 1994 roku tworzy produkty najwyższej klasy z nowoczesnych materiałów i najlepszych gatunków polskiego drewna, wykorzystując kilkanaście własnych patentów technologicznych. To stąd wyjeżdżały i wyjeżdżają produkty dla takich firm jak Zag, Faction, Powderequipment, Whitedot, Majesty, Burton, Shinn i Rough. Od 2004 roku Nobile jest jednym z największych na świecie producentów sprzętu do kitesurfingu, a od 2013 roku tworzy narty pod własną marką. Firma zatrudnia ponad 200 osób i ma blisko 100 dystrybutorów na całym świecie. W 2013 roku Nobile Kiteboarding nawiązało współpracę ze studio projektowym ‘We design for physical culture’.

 

Marka: STUDIO ROBOT Produkt: Kubek Breakup

 

Studio Robot opiera swoją działalność na dostarczaniu usług z zakresu projektowania produktu, komunikacji wizualnej, architektury wnętrz i wystawiennictwa. Współpracuje z przemysłem oraz realizuje projekty na specjalne zamówienie, a także współpracuje z instytucjami kultury.

 

 

Producent: DESIGNLAB Produkt: Kostka

 

Designlab to multidyscyplinarny zespół projektowy, pracujący głównie dla firm i instytucji. Pracownia działa na rynku od 2005 roku tworząc dla swoich klientów projekty produktu, wnętrz, wystaw i przestrzeni miejskich.

 

 

Marka: AGNIESZKA BAR Produkty: My Dear, Group Vase

 

Agnieszka Bar specjalizuje się w projektowaniu obiektów ze szkła. Projektuje szkło eksperymentalne, wdraża autorskie serie użytkowe i realizuje przedmioty unikatowe. Przedmioty wytwarzane są ręcznie, z wykorzystaniem tradycyjnych technik szklarskich.

 

 

 

Marka: KOSMOS PROJECT Produkty: The Mid-summer Night Masks

 

Kosmos Project powstał w 2008 roku z inicjatywy Ewy Bochen i Macieja Jelskiego. Początkowo studio projektowe realizowało projekty dla fabryk – głownie mebli, czasem wypuszczając produkty w krótkich seriach – tak jak miało to miejsce z projektem The Radio. W 2011 powstała kolekcja Collective Unconscious, która była pierwszą kolekcja grupy zrealizowana w modelu self-production. Obecnie studio pełni usługi projektowe na zlecenie fabryk, realizuje unikatowe obiekty dla galerii i zajmuje się działalnością produkcyjną i sprzedażową własnych produktów.

 

 

Marka: MALAFOR Produkt: Fotel z kolekcji „Wełna&Powietrze”

 

Malafor projektuje dla firm zewnętrznych obiekty typowo przemysłowe, a dla własnej marki głównie meble ale i inne produkty użytkowe. Produkuje w kooperacjach z rzemieślnikami z regionu. Seria produktów, która zmieniła sposób pracy z wytwarzania własnego na współpracę z podwykonawcami – rzemieślnikami , to meble dmuchane. Pierwszy z mebli z serii – Blow Sofa otrzymał nagrodę Red Dot w 2012 roku.

 

 

Marka: PANI JUREK Produkt: KOLO Sand

 

Cechą produktów Pani Jurek jest niestandardowe podejście do przedmiotu. Projektuje przedmioty niestatyczne, wychodzące poza swoją stereotypową funkcję i pozwalające na interakcję z użytkownikiem. W portfolio Pani Jurek dominuje oświetlenie.

 

 

Marka: TABANDA Produkt: Diago

 

Tabanda to trio – Megi Malinowska, Filip Ludka, Tomek Kempa. Są trzema satelitami, które dopełniają się w wielu tematach, krążąc wokół tematów projektowych. Połączyli swoje siły i indywidualne dofinansowania, aby stworzyć grupę, która kompleksowo może realizować swoje wspólne cele. Współpracują z innymi wykonawcami, rzemieślnikami i projektantami.

 

 

Marka: PET PETITS Produkt: PET PETITS

 

PET PETITS to bransoletki robione ręcznie w 100% z butelek PET, zgodnie z ideami upcycling’u oraz slow fashion. Oprócz walorów wizualnych łączą za sobą ważne idee ekologiczne, społeczne i najlepsze praktyki zrównoważonego rozwoju. Projektowanie i produkcja odbywa się w Polsce. PET PETITS to jednocześnie nazwa kolekcji produktów, jak i nazwa marki. Producentem bransoletek jest firma Sir Henry.

 

 

Marka: MOA Produkt: MOA screen – transparentne systemy fasadowe

 

Firma MOA to interdyscyplinarne biuro projektowe dostarczające biznesowi innowacyjnych rozwiązań z zakresu designu. Znajduje dobrze zaprojektowane rozwiązania dla wyzwań, które stoją przed klientami. MOA realizuje projekty o różnym stopniu zaawansowania – od kompleksowych projektów łączących design, oświetlenie i architekturę po projektowanie małych form i prototypów wykorzystywanych w sprzedaży.

 

 

Marka: TAKK Produkt: KOLEKCJA MMXIV

 

TAKK to marka projektowo-produkcyjna posiadająca w portfolio biżuterię i akcesoria modowe. Stawia na nowe sposoby myślenia w projektowaniu biżuterii i akcesoriów oraz innowacyjne podejście do surowych, prostych materiałów.

 

 

Marka: KAFTI Produkt: Lineworks

 

Model biznesowy KAFTI opiera się na transformacji z wymiaru 2D do 3D. Większość produktów to produkty do samodzielnego składania, które po złożeniu zmieniają się z płaskich w przestrzenne formy. Produkty w wersji płaskiej są niewymagające logistycznie, co ułatwia transport i magazynowanie produktów, a tym samym pozwala łatwiej wchodzić na nowe rynki.

 

 

Marka: SHIMA Produkt: Rękawice motocyklowe: GT-1, VRS-1, XRS

 

SHIMA to polski producent rękawic i butów motocyklowych. Marka wyróżnia się unikalnym wzornictwem, zaawansowanymi technologiami ochronnymi stosowanymi w produktach oraz doskonałym stosunkiem ceny do jakości. Produkty w całości projektowane i rozwijane są w Polsce, obecnie SHIMA jest nr 1 w Polsce pod względem sprzedaży rękawic.

 

 

Marka: VZÓR Produkt: RM 58

 

Vzór Sp. z o.o. zajmuje się wdrażaniem do produkcji seryjnej ikon polskiego projektowania z wykorzystaniem nowoczesnych materiałów i technologii, z jednoczesnym poszanowaniem praw autorskich. Długoterminowym celem marki, która rozwijana jest obecnie w ramach spółki prawa handlowego VZÓR Sp. z o.o., jest stworzenie przekrojowej kolekcji ikon polskiego i środkowo-europejskiego designu oraz promowanie dorobku wzorniczego tego regionu w Polsce i na świecie.

 

 

Marka: WellDone® Produkt: Munich, Żaba, Podkładowca

 

Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem” powołana  w 2007 roku przez Stowarzyszenie Pomocy Wzajemnej „Być Razem” z Cieszyna, prowadzi wielobranżowe przedsiębiorstwo społeczne, realizuje projekty ukierunkowane na aktywizację poprzez pracę i edukację osób długotrwale bezrobotnych. Pomaga w tworzeniu nowych miejsc pracy, wspiera powrót do społeczeństwa osób zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym. Produkty WellDone® wytwarzane przez Fundację „Być Razem” to wykonane z naturalnych materiałów, proste, dowcipne, inteligentne i użyteczne przedmioty, doskonałe na prezenty. Zaprojektowane zostały przez młodych projektantów, a wytwarzane są przez osoby powracające na rynek pracy, wspierane przez  Fundację. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży WellDone® przeznaczane są na cele statutowe Fundacji – miedzy innymi wspieranie spółdzielni socjalnych. Na każdym produkcie umieszczona jest informacja o autorze projektu.

 

Producent: V4 Produkt: 4guard

 

V4, od momentu założenia w 2012 roku, zajmuje się projektowaniem doświadczeń użytkowników, wzornictwem przemysłowym, brandingiem dla firm z różnych branż oraz promocją i wsparciem sektora kreatywnego na arenie międzynarodowej.

 

 

Identyfikacja zapachowa wystawy The Spirit of Poland: Marta Siembab, Maciej Kawecki.

 

Marta Siembab

 

Jedyny w Polsce senselier, profesjonalny trener zapachowy, autorka pierwszych niezależnych warsztatów zapachowych, założycielka pracowni Senselier. Ekspert festiwali modowych i konferencji poświęconych designowi, aktywna uczestniczka projektów artystycznych, prelegentka prestiżowego wydarzenia medialnego TEDx Conference. Twórca nowatorskiego programu włączenia zapachu do terapii dzieci autystycznych i niepełnosprawnych. W zakres jej szerokich kompetencji wchodzą szkolenia, eventy, imprezy, wyjazdy

integracyjne, konferencje prasowe, wykłady i warsztaty związane z zapachem i zmysłem węchu. Jest prekursorką w dziedzinie wykorzystania zapachu w projektowaniu przestrzeni.

 

Maciej Kawecki

 

Właściciel i Creative Director studia brandingu i myśli kreatywnej Brandburg. Zajmuje się tworzeniem szeroko pojętego wizerunku marek. Łączy myślenie strategiczne o marce z grafiką. Współtwórca unikalnej na polskim rynku oferty scent brandingu łączącej tożsamość wizualną marki z jej wymiarem zapachowym. Współpracuje z Instytutem Adama Mickiewicza w Warszawie w ramach tworzenia i promowania polskiego designu podczas międzynarodowych wystaw takich jak Polish Job, Meet My Project. Autor identyfikacji innowacyjnych start-upów, niezależnych inicjatyw artystycznych i społecznych, eventów i organizacji, centrów promujących design i działania kreatywne. Prowadzi interaktywne warsztaty poświęcone sense brandingowi i visual thinking.

 

 

PARTNERZY

 

PRODUCT PLACEMENT promuje polski design: elementy wyposażenia i dekoracji wnętrz oraz przedmioty użytkowe, a także modę i dodatki. Prezentuje zarówno projekty znane i wielokrotnie nagradzane, jak i przedmioty młodych, utalentowanych projektantów. Obok dorosłego wzornictwa jest także miejsce na ciekawe produkty dla dzieci. Za komponowanie kolekcji oraz autorski wybór przedmiotów jest odpowiedzialna Emilia Jakubowska, właścicielka marki. Product Placement angażuje się jako partner m.in. w projekty Wawa Design Festiwal, Gdynia Design Festiwal oraz projekty lokalne jak np. Festiwal Powiślenia czy mapy (Hush) i przewodniki miejsc polecanych w Warszawie (Zrób to w Warszawie 2014, Ogarnij miasto).

 

Product Placement, showroom, ul. Leszczyńska 12, Warszawa Powiśle

Od września 2013 działa strona ze sklepem online www.polishdesignnow.com

FB – https://www.facebook.com/productplacement.showroom

 

 

 

 

 

Wizytówki

{designteka.pl}

{designteka.pl} to nowoczesny portal internetowy poświęcony wszystkiemu co związane z designem.

Piszemy o interesujących produktach, trendach, miejscach oraz wydarzeniach w polskim i światowym designie...

dowiedz się więcej

Twój artykuł w designtece

Chcesz opublikować ciekawy artykuł lub podzielić się z innymi ciekawym wydarzeniem?

dowiedz się więcej

Sugestie

{designteka.pl} to także Twoja strona!
Jeśli chciałbyś coś zasugerować
lub podzielić się z nami swoją opinią...

napisz do nas