wydarzenia
ART OF PACKAGING został rozstrzygnięty
Perły zostały wyłowione! PRAGNIE-NIE – projekt etykiety i limitowanego opakowania na butelkę wody mineralnej oraz ANTONIONI DVDbox – opakowanie na 8 płyt DVD z filmami Michelangelo Antonioniego, to główni laureaci czwartej edycji Konkursu na najlepsze opakowanie roku – ART OF PACKAGING 2009. Wyniki Konkursu zostały ogłoszone podczas uroczystej Gali Finałowej, która odbyła się 22 marca w Teatrze Polskim w Poznaniu.
W poniedziałkowy wieczór Oskarów Opakowaniowych ogłoszono również zwycięzców w kategoriach dedykowanych. W edycji Debiuty laureatem kategorii „Kreacja nowej marki” zwyciężył projekt opakowania karmy dla psów – PSI SMAK, natomiast w kategorii „Aquila Design – pomysł na tekturę” zwycięskie opakowanie to PLAYPACK. Jury nie przyznało nominacji w kategorii „Pomysł na etykietę”
W części Professional, w kategorii dedykowanej „Aquila Design – pomysł na opakowanie z tektury” zwyciężył SZEŚCIOPAK ZAMKNIĘTY – opakowanie zbiorcze, nosidełko na 6 sztuk butelek 0,33 L, eksponujące piwo noteckie; w kategorii „Opakowanie z Szuflady” zwyciężyło PUDEŁKO SUSHI – opakowanie dla Sushi oraz innych potraw i przedmiotów japońskich; w kategorii „Pomysł na opakowanie cyfrowe/etykietę” zwyciężyła seria etykiet do kosmetyków naturalnych – NATUREL; a w kategorii „Pomysł na opakowanie Premium z papieru/kartonu” – BOMBONIERA Z HERBATAMI ARTYSTYCZNA. W edycji Professional przyznano także dwa wyróżnienia, które otrzymały: PODAJNIK- TUBA DO KUBKÓW – opakowanie w formie tuby dla kubków jednorazowych oraz BIAŁE I CZARNE KWADRATY – linia opakowań dla lodów familijnych nowej marki Augusto.
Opisy zwycięskich produktów:
ZWYCIĘZCA konkursu ART OF PACKAGING – DEBIUTY
Perła wśród Opakowań
PRAGNIE-NIE
Projekt etykiety oraz limitowanego opakowania na butelkę wody mineralnej
Autor projektu: Marcin Krakowski
Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu
Seria „Pragnie nie” jest projektem etykiet na butelki wody mineralnej. Istotą tego projektu jest zabawa słowem; ruchoma, interaktywna etykieta, która niczym fatamorgana ma „nęcić” odbiorcę sięgającego po produkt. Mamy tutaj dwa słowa, które w zależności od punktu widzenia obserwatora przeczą sobie bądź tworzą tytułowe „pragnienie”. Etykiety wykonano z transparentnej foli przylepnej. Osobnym projektem z tej serii jest opakowanie na butelkę wody mineralnej. Wykonane jest ono z półtransparentnego priplaku, ma formę walca zszytego w punkcie łączenia grubą nicią i zamkniętego od góry i dołu plastikowym wieczkiem. Dno walca również jest przyszyte grubą nicią, co sprawia, że konstrukcja opakowania jest trwalsza. Szew nadaje jej tym samym estetyczny i solidny wygląd. Górne wieczko posiada mniejszą „obręcz”, która chwyta i stabilizuje butelkę wewnątrz opakowania. Również w tym przypadku gra słowna zachodzi na dwóch płaszczyznach, a wrażenie pragnienia potęguje efekt szronu uzyskany przez półtransparentny priplak. W projekcie użyto istniejącej na rynku formy butelki.
Zwycięzca konkursu ART OF PACKAGING – PROFESSIONAL
Perła wśród Opakowań
ANTONIONI DVDbox
Opakowanie na 8 płyt DVD z filmami Michelangelo Antonioniego
Firma zgłaszająca i projekt: Rajmund Rajchel
Producent: Drukarnia Włodarski
Użytkownik: Gutek Film Sp. z o.o.
Projekt powstał z okazji 15-lecia firmy Gutek Film, zajmującej się promocją i dystrybucją światowego kina. Jest to specjalne, kolekcjonerskie wydanie 8 filmów klasyka kina artystycznego, włoskiego reżysera Michelangelo Antonioniego. Produkt skierowany jest do określonej, nieprzypadkowej grupy odbiorców. Są nimi miłośnicy sztuki filmowej wielowarstwowej, wysmakowanej i trudnej w odbiorze. Nawiązuje do tego forma opakowania (podobnie jak filmy Antonioniego), zmuszająca użytkownika do podjęcia pewnego wysiłku, wykonania szeregu czynności, by mógł dotrzeć do jego zawartości. Przedstawiany pakiet filmowy wydany został w limitowanej ilości 1500 sztuk. Dystrybucja odbywała się poprzez sieć salonów największych polskich firm zajmujących się sprzedażą produktów kultury, wiedzy i rozrywki.
Do realizacji projektu użyto prostych, surowych ale szlachetnych materiałów i technik drukarskich, aby również w ten sposób oddać klimat filmów artysty. Dobrano je nie tylko pod kątem walorów estetycznych i ideowych, ale i technologicznych. Na przykład płachta z wycięciami na filmy wykonana została z mocnego papieru typu Kraft, który jest trwały i wytrzymały na wielokrotne zagięcia, a okładki z grubej, czarnej tektury pozwoliły na wykonanie głębokiego tłoczenia logotypu projektu. Zestaw wykorzystanych materiałów oraz technik drukarskich współgra z celowo oszczędną szatą graficzną.
Użyte materiały to: tektura falista, tektura lita, Kraft 140 g/m2, Super Snowbright creamy 90 g/m2.
Użyte techniki: druk offsetowy, sitodruk, tłoczenie, wycinanie laserem, sztancowanie.
Laureaci kategorii dedykowanych:
DEBIUTY
Zwycięzca w kategorii dedykowanej:
Kreacja nowej marki – opakowanie rynkowe
ZADANIE: stworzenie nowej marki dla wybranego produktu, przygotowanie projektu nowego opakowania lub limitowanej serii
Partner kategorii: Studio Design Group
PSI SMAK
Opakowanie karmy dla psów
Autor projektu: Dorota Pakuła
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie
Celem projektu było stworzenie wiarygodnego wizerunku nowej, taniej i dobrej marki karmy dla psów. Stylistyka jest subtelną grą konwencji i nawiązuje do oszczędności graficznej opakowań z lat 50. i 60., będąc jednocześnie jej nowoczesną aplikacją. Wizerunek wesołego, biegnącego psa wzbudza sympatię i sprawia, że firma producent rzetelnie podchodzi do swojego zadania i dba o zdrowie psów. Zaprojektowane zostały także etykiety (w różnych kolorach) na 4 smaki oraz dokonano podziału na karmę junior (białe tło) i senior (tło kolorowe).
Zwycięzca w kategorii dedykowanej:
AQUILA Design – pomysł na tekturę:
pakiet promocyjny dla produktów spożywczych
ZADANIE: stworzenie projektu/prototypu opakowania promocyjnego/limitowanego z tektury dla produktu lub grupy produktów spożywczych
Partner kategorii: AQUILA
PLAYPACK
Opakowania do owoców, warzyw
Autor projektu: Karolina Gwóźdź
Akademia Sztuk Pięknych w Poznaniu
Inspiracją do zaprojektowania opakowania Playpack była akcja „Owoce w szkole”.
Podobnie jak w akcji „Pij mleko” dzieci w wieku 7-9 lat otrzymują w szkole na drugie śniadanie warzywa i owoce. Podczas trwania tego projektu wystąpił jednak pewien problem – przekąski w dostępnych opakowaniach wyglądały mało atrakcyjnie i nie zachęcały dzieci do spożycia. Celem projektu było stworzenie opakowań, które spełniałyby nie tylko funkcje ochronne, ale podobnie do „kinder suprise” wywoływałyby u dziecka chęć posiadania. Playpack spełnia więcej funkcji niż wynikałoby to z akcji „Owoce w szkole”, bowiem opakowane owoce mogą być również sprzedawane w sklepach (jako prezent dla dzieci), stwarzając konkurencję dla słodyczy; lub być jednorazową „śniadaniówką”- „liścikiem od mamy”, którą rodzice przygotowują dzieciom do szkoły. Po analizie kształtów owoców i warzyw powstały trzy opakowania różniące się wielkością. Dla małych owoców i warzyw jest to opakowanie sześcienne: 70 mm/ 70 mm/ 70 mm (mandarynki, rzodkiewki, wiśnie, śliwki); dla większych produktów – opakowanie sześcienne: 90 mm/ 90 mm/ 90 mm (jabłka, gruszki, pomarańcze); natomiast dla podłużnych stworzono opakowanie prostopadłościenne: 210 mm/ 70 mm/ 70 mm (marchew, banan). Jedną z zalet zaprojektowanych opakowań jest łatwość ich produkcji i dystrybucji – uprzestrzennienie płaszczyzny. Playpack wykonano z kartonu posiadającego atest PZH zezwalający na jego stosowanie do produkcji opakowań mających bezpośredni kontakt z żywnością. Jednak największą atrakcją dla dziecka jest wnętrze pudełeczka. Czeka tam na nie zabawa, spełniająca jednocześnie funkcję edukacyjną – np. gra Memory, która pomaga dzieciom w nauce języka angielskiego, jak również ćwiczy ich pamięć. Inną propozycją zabawy jest powstające z pudełka origami, które dziecko może samo złożyć (różne zwierzęta – np. pingwin).
PROFESSIONAL
Zwycięzca w kategorii dedykowanej:
AQUILA Design – pomysł na opakowanie z tektury
ZADANIE: opakowanie SRP (gotowe na półkę) dla produktów spożywczych
WAŻNE: opakowanie wyprodukowane z tektury
SZCZEGÓLNIE WAŻNE: konstrukcja, funkcjonalność, pomysł, wykonanie
Partner kategorii: AQUILA
SZEŚCIOPAK ZAMKNIĘTY
Opakowanie zbiorcze, nosidełko na 6 sztuk butelek 0,33 L, eksponujące piwo noteckie
Firma zgłasząjąca, producent: ADAM’S
Projekt: Anna Skrzyniarz, ADAM’S
Użytkownik: Browar Czarnków
Innowacyjność tego opakowania wyrażona jest w konstrukcji umożliwiającej jego szybkie formowanie, bezpieczne przenoszenie produktu oraz bezpośrednią ekspozycję. Konstrukcja – wykrojnikowa, składana ręcznie, klejona. Surowiec: tektura falista (ulegająca 100 proc. recyklingu).
Nadruk na konstrukcji umożliwia reklamowanie cech produktu oraz producenta. Rączka zapewnia wygodne i bezpieczne przenoszenie produktów. Dno formowane jest automatycznie, natomiast elementy ścian wycięte w sposób, który jednocześnie zabezpiecza produkty przed uszkodzeniem oraz pozwala na eksponowanie etykiet. Produkt został zgłoszony jako wzór przemysłowy w Urzędzie Harmonizacji Rynku Wewnętrznego w Alicante w Hiszpanii.
Zwycięzca w kategorii dedykowanej:
Pomysł na opakowanie cyfrowe / etykietę
ZADANIE: etykieta/ opakowanie stworzone w technologii cyfrowej
WAŻNE: technologia cyfrowa
SZCZEGÓLNIE WAŻNE: kreatywność, jakość, innowacja
Partner kategorii: HP i DIGIPRINT
NATUREL
Seria etykiet do kosmetyków naturalnych
Firma zgłaszająca, projekt: Avantgarde Design Agnieszka Ziemiszewska
Producent: FANO
Użytkownik: Glancos Polska Sp. z o.o.
Opakowanie przekazuje jasny komunikat dotyczący naturalnego składnika z jakiego wyprodukowany został kosmetyk. Projekt drogeryjny, dostępny na rynku niemieckim i polskim, ma odwoływać się do hasła „sztuka w opakowaniu, sztuka zapakowania“. Prostota przekazu ma kreować prostotę opakowania.
Zwycięzca w kategorii dedykowanej:
Pomysł na opakowanie Premium z papieru/kartonu
ZADANIE: opakowanie luksusowe
WAŻNE: materiał, druk, uszlachetnienie
SZCZEGÓLNIE WAŻNE: design, wykonanie, emocje
Partner kategorii: STORA ENSO
BOMBONIERA Z HERBATAMI ARTYSTYCZNYMI
Firma zgłaszająca, producent: BACARA Dariusz Kulpaka
Projekt: Studio Gravite Mateusz Obarek
Opakowanie w postaci bomboniery. Ideą jest wyjątkowe przekazanie ekskluzywnych, ręcznie wykonanych herbat. Każdy element opakowania ma być minimalistyczny, praktyczny, z doskonałym przekazem dla odbiorcy – od podkreślenia jakości produktu i zawartości, poprzez jakość wykonanego opakowania; z naciskiem na elegancję.
Na obwolucie umieszczone jest logo (herbaty artystyczne) i element graficzny (pnącza) wykonane w złocie. Jest to przekaz dla odbiorcy: logo – artystyczny charakter; złoto – bogactwo doznań. Na odwrocie umieszczono doskonałej jakości zdjęcia, które mają wciągnąć odbiorcę w opis: nazwę i skład pojedynczej herbaty.
Zwycięzca w kategorii dedykowanej:
Opakowanie z Szuflady
ZADANIE: projekt/prototyp opakowania, który jeszcze – z jakichkolwiek względów – nie został wdrożony do produkcji.
WAŻNE: pomysł, idea, propozycja wykorzystania w praktyce
PUDEŁKO SUSHI
Opakowanie dla Sushi oraz innych potraw i przedmiotów japońskich
Firma zgłaszająca, projekt, producent: Gustaw Studio s.c. Jarosław Rusiński
Opakowanie jest inspirowane architekturą japońską. Celem projektu było nadanie pudełku do sushi niezwykłej i oryginalnej formy (sprzedaż na wynos, catering), poprzez nawiązanie do kultury japońskiej i uzyskanie w ten sposób opakowania równie wysmakowanego i estetycznego jak sama potrawa. Inspiracja architekturą japońską pozwoliła zastosować rozwiązania konstrukcyjne dachów i bram – elementów tradycyjnej, drewnianej architektury japońskiej – w formie oraz konstrukcji. Dotyczy to szczególnie sposobu zamykania, przenoszenia i otwierania opakowania. Zastosowanie w opakowaniu konstrukcji budowlanej nie tylko determinuje jego formę, ale czyni pudełko niezwykle sztywnym i wytrzymałym – im cięższa zawartość (w granicach wagi produktów spożywczych mogących zmieścić się w środku), tym zamknięcie jest bardziej wytrzymałe. W prezentowanym rozwiązaniu wykorzystano karton pudełkowy oraz pałeczki, które mogą być zastąpione kawałkiem drewna, bambusem itd. Pałeczki stanowiące uchwyt i spinające konstrukcję pudełka przechodzą przez otwory w kartonie (w miejscu dwukrotnie łamanym, co bardzo go wzmacnia). Zamknięcie okazało się niezwykle oryginalne i skuteczne (ochrona prawna Urzędu Patentowego RP).
WYRÓŻNIENIA:
1. PODAJNIK – TUBA DO KUBKÓW
Opakowanie w formie tuby dla kubków jednorazowych
Firma zgłaszająca: Huhtamaki Foodservice Poland Sp. z o.o.
Projekt: BEST-EVO Karol Szymański
Opakowanie na kubki jednorazowe w formie plastikowej tuby o specjalnie ukształtowanym dnie umożliwia jednocześnie pobór pojedynczych kubków bez kontaktu dotykowego z pozostałymi, znajdującymi się w opakowaniu. Tradycyjne pakowanie kubków jednorazowych w opakowania foliowe nie zapewnia
ich użytkownikom pełnej higieny. Chcąc pobrać pojedynczy kubek z opakowania foliowego zazwyczaj nieunikniony jest bezpośredni kontakt z kilkoma kubkami, co z kolei stwarza zagrożenie przeniesienia wirusów i bakterii. Również uzupełnianie stacjonarnych podajników kubkami przeniesionymi lub wrzuconymi wprost z opakowania foliowego nie gwarantuje zachowania właściwej higieny. Używanie prezentowanego opakowania-podajnika umożliwia higieniczny i łatwy transport, używanie i przechowywanie kubków. Jest to niezmiernie ważne w dobie obecnie panujących epidemii oraz coraz większej ilości wirusów przenoszonych drogą kropelkową. Niski koszt produkcji sprawia, że prezentowane opakowanie na kubki jest najtańszym podajnikiem, który znajdzie zastosowanie wszędzie tam, gdzie używane są tradycyjne kubki jednorazowe. Podajnik wykonany z foli PVC został zgłoszony w Urzędzie Patentowym RP. Zgodnie ze sprawozdaniem o stanie techniki zgłoszenia patentu, nie znaleziono dokumentu podważającego nowości rozwiązania ani poziomu wynalazczego rozwiązania.
2. BIAŁE I CZARNE KWADRATY
Linia opakowań dla lodów familijnych nowej marki Augusto
Firma zgłaszająca, projekt: GRAFANNA Anna Kamińska
Producent: Pezzutti Aldo srl
Użytkownik: Kilargo Sp. z o.o.
Linia opakowań Białych Kwadratów i Czarnych Kwadratów została stworzona dla lodów marki Augusto. Dla opakowania „Białych Kwadratów” opracowano nowoczesny, ergonomiczny design formy i nowoczesną szatę graficzną. Lekko kremowy kolor opakowania rozświetla zdjęcie ilustrujące dany smak lodów. Szata graficzna skupia się na pojedynczym, dużym elemencie. Smak truskawkowy przedstawia jedną, dużą truskawkę tak, aby konsument mógł w prosty sposób odczytać dany smak lodów. Każdy smak ma przyporządkowany dla siebie jeden kolor: truskawkowy – czerwony, śmietankowy – niebieski itd. Szata graficzna jest bardzo prosta w odbiorze i poprzez swoją „czystość” bardzo lekka. W „Czarnych Kwadratach”, czarny kolor opakowań, którego większość producentów boi się używać przy produktach spożywczych, silnie wyróżnia opakowania w jasnych lodówkach/zamrażarkach sklepowych i mocno podkreśla zdjęcia produktów przedstawionych na opakowaniu. Postawiono tu na odwagę kolorystyczną i emocje związane z czystą, wysublimowaną grafiką. Cała uwaga skupia się na dwóch gałkach lodów z delikatnym akcentem kolorystycznym (truskawka, bakalie, czekolada itd.), w zależności od smaku. Każde opakowanie posiada spersonalizowany kod kreskowy w formie graficznego rysunku, co jest nowością na rynku polskim. Całość stanowi harmonię kształtów i barw. Do stworzenia grafiki i otrzymania spójnego efektu w całej linii graficznej wykonane zostały dość trudne pod względem technicznym sesje fotograficzne lodów. Odbywały się one z użyciem suchego lodu w postaci stałej i przy temperaturze około -60°C, gdzie należało zachować najwyższą ostrożność i przygotować szczególne „narzędzia” pracy (łyżki, itd.), wytrzymujące tak niską temperaturę. Pojemnik jest formowany wtryskowo, a etykiety wtopione techniką IML.
Źródło: artofpackaging.pl