Designteka

wydarzenia

Design for all

26.11.2010

„Design for all” (projektowanie uniwersalne, dla wszystkich) to temat kolejnego wykładu i warsztatów w ramach cyklu „Zarządzanie designem”. Warsztaty odbędą się 6 grudnia w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu. Poprowadzi je Dan Formosa – amerykański projektant, konsultant specjalizujący się w zagadnieniach zmieniającej się roli designu i współzależności pomiędzy projektowaniem a płcią. Warsztaty organizowane są przez Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego i realizowane przez Pro Design. Udział jest bezpłatny.

„Design for all” (także universal design) czyli projektowanie uniwersalne oznacza przyjęcie szerokiej perspektywy w badaniu potrzeb tzw. użytkowników ekstremalnych, posiadających inne oczekiwania wobec produktu niż większość społeczeństwa z powodu jakiegoś rodzaju „wykluczenia”, wynikającego z różnych czynników np.: stylu życia, wieku, płci, stanu zdrowia, niepełnosprawności, rodzaju wykonywanej pracy, miejsca, w którym żyje, statusu finansowego, społecznego. Taki proces projektowy nastawiony na badanie potrzeb użytkowników skrajnych zmusza projektantów do niekonwencjonalnego myślenia, poszerzenie badań o socjologiczne i etnograficzne, oparte na obserwacji. To odwraca tradycyjny model projektowania, bo użytkownicy, a nie producenci tworzą koncepcje nowych produktów. Zadaniem projektanta jest wybór najważniejszych spostrzeżeń i przełożenie ich na funkcjonalne rozwiązania. Produkty w ten sposób projektowane rozwiązują zwykle konkretne problemy, a dzięki temu lepiej odpowiadają potrzebom ich odbiorców. Powstają w ten sposób przedmioty innowacyjne, bardziej ergonomiczne, funkcjonalne, intuicyjne. Dlatego najczęściej trafiają do powszechnego użycia, a wartość dodatkową, którą posiadają- wyprzedzanie potrzeb masowego odbiorcy i „bycie bliżej człowieka”, sprawia, że dzięki tym wyróżnikom stają się liderem w danej kategorii produktów. Z czasem nikt już nie pamięta, że szczoteczka elektryczna była zaprojektowana specjalnie dla osób z problemami motorycznymi, a walizka na kółkach dla tych, którzy mają problemy z kręgosłupem, po prostu komfort użytkowania tych produktów zapewnił im masowego odbiorcę.

Warsztaty „Design for all” skierowane są do przedstawicieli nauki, biznesu, projektantów i grafików, samorządowców.

Plan wykładu i warsztatów:

godz. 10.00 – wykład wprowadzający „Projektowanie, zachowanie i malejąca rola estetyki w designie”

Wykład poświęcony będzie roli współpracy pomiędzy projektantami a psychologami, antropologami, socjologami lub specjalistami do spraw ergonomii w projektowaniu uniwersalnym. Konkretne przykłady firm dowodzą, że lepsze zrozumienie potrzeb odbiorców umożliwia wprowadzanie innowacji produktowej.

godz. 12.00-13.30 i 14.30-16.00 warsztaty „Mózg, ciało, płeć”

Podczas warsztatów omówione zostaną powszechne (choć często dezorientujące) praktyki stosowane w designie, marketingu, a także w codziennym życiu. Ludzka zdolność do przetwarzania informacji jest oszałamiająca, lecz równie niezwykła jest tendencja do niezauważania rzeczy znajdujących się tuż przed naszymi oczyma. Warsztaty będą składały się z dwóch części, a każdą z nich poprzedzi dyskusja. Uczestnicy będą pracowali w grupach, analizując różne aspekty funkcjonowania ludzkiego mózgu, ciała i psychiki. Część 1: „Psy kontra koty, biomechanika i statystyka” – poświęcona postrzeganiu i braku postrzegania w naszym najbliższym otoczeniu. Część 2 „Marketing, design i nasze rozumowanie” – dotyczyć będzie różnicom w badaniach na potrzeby marketingu i designu oraz o różnicach między projektowaniem dla mężczyzn i kobiet.

O prowadzącym:

Dan Formosa – z wykształcenia projektant form przemysłowych, posiada również tytuł magistra oraz doktorat w dziedzinie ergonomii i biomechaniki. Był członkiem zespołu projektowego opracowującego pierwszy komputer osobisty firmy IBM. W roku 1980 uczestniczył w powołaniu do życia studia Smart Design, dążąc do odkrywania nowych sposobów na poprawę jakości życia dzięki designowi. W roku 1990 jego wkład w tworzenie oryginalnej serii przyborów kuchennych OXO Good Grips przyczynił się do zmiany postrzegania roli designu – design powinien być przeznaczony dla każdego. Dan odegrał kluczową rolę w procesie tworzenia systemu SmartGauge stosowanego w hybrydowych pojazdach Forda z roku 2010, ułatwiającego ekonomiczną i ekologiczną jazdę. To jedna z najbardziej radykalnych innowacji w branży motoryzacyjnej. Obecnie Dan prowadzi na całym świecie wykłady poświęcone m.in. zmieniającej się roli designu, współzależności pomiędzy projektowaniem a płcią, a także społecznej odpowiedzialności biznesu. Jeden z założycieli Smart Design – firmy projektowej kierującej się zasadą, że w designie najważniejszy powinien być człowiek, a nie rzeczy. Smart Design z oddziałami w Nowym Jorku, San Francisco i Barcelonie jest uznaną, innowacyjną firmą, której konsultanci na co dzień uczestniczą we wprowadzaniu na rynek produktów takich firm jak Toshiba, Ford, KIA, Microsoft, Johnson & Johnson, i wiele innych.

Aby wziąć udział w konferencji i warsztatach, wystarczy wypełnić formularz online: www.pro-design.com.pl/formularz

Więcej informacji: info@pro-design.com.pl O udziale w warsztatach decyduje kolejność zgłoszeń.

Miejsce warsztatów: Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu, ul. gen. T. Kutrzeby 10, sala 004.

Informacje dla mediów: Monika Tokarska,PR Consultant Pro Design, tel. 61 81 51 787, 603 13 45 25

e-mail: monika.tokarska@pro-design.com.pl, www.pro-design.com.pl

Wizytówki

{designteka.pl}

{designteka.pl} to nowoczesny portal internetowy poświęcony wszystkiemu co związane z designem.

Piszemy o interesujących produktach, trendach, miejscach oraz wydarzeniach w polskim i światowym designie...

dowiedz się więcej

Twój artykuł w designtece

Chcesz opublikować ciekawy artykuł lub podzielić się z innymi ciekawym wydarzeniem?

dowiedz się więcej

Sugestie

{designteka.pl} to także Twoja strona!
Jeśli chciałbyś coś zasugerować
lub podzielić się z nami swoją opinią...

napisz do nas