wydarzenia
OperaLab
OperaLab to nowy interdyscyplinarny projekt Teatru Wielkiego – Opery Narodowej oraz BMW Group Polska. Człon „Lab” pochodzi od słowa laboratorium i ma podkreślać, że ideą projektu jest stworzenie innowacyjnego projektu łączącego cechy galerii oraz platformy kulturalnej i badawczej.
OperaLab to platforma pozwalająca na eksperymenty z formą i ideą, w której sztuka spotyka się z technologią oraz prowadzony jest dialog różnych wizji sztuki – od działań performatywnych, z baletem i operą na czele, po architekturę i design. Projekt zakłada oddziaływanie na różnych płaszczyznach: warsztaty, wystawy, konkursy i dąży do wspierania młodych polskich twórców oraz realizacji innowacyjnych przedsięwzięć artystycznych łączących design, zrównoważony rozwój oraz kwestie przyszłości mobilności.
OperaLab jest projektem długofalowym, który zostanie zainicjowany konkursem dla projektantów pt.: „Tożsamość projektowania. Projektowanie tożsamości”.
OperaLab to partnerstwo sztuki oraz biznesu. BMW Group Polska pełni w projekcie rolę partnera wnoszącego w przedsięwzięcie ducha nowoczesności i innowacji. Dzięki temu połączeniu powstanie możliwość stworzenia innowacyjnej przestrzeni łączącej formę galerii i think-tanku.
Teatr Wielki – Opera Narodowa odgrywa strategiczną rolę w polskiej kulturze. Potencjał tej instytucji ma znaczący wpływ na proces budowania marki narodowej. Włączanie nowych dziedzin kultury w działalność Teatru Wielkiego – Opery Narodowej może nie tylko umacniać jego pozycję, ale również realizować ambicję stawania się instytucją o interdyscyplinarnym i innowacyjnym charakterze. Działania Teatru Wielkiego – Opery Narodowej są przykładem zmieniającej się roli instytucji kultury, która, nie zapominając o priorytetowych działaniach statutowych, rozszerza zakres aktywności, poprzez łączenie różnych dziedzin sztuki i budowanie między nimi dialogu.
Ukłon w stronę dziedzin projektowych podkreśla ich znaczenie dla polskiej kultury oraz wskazuje na potrzebę ich popularyzacji.
BMW Group od ponad 40 lat angażuje się w projekty związane z kulturą i sztuką na całym świecie. To ważny element strategii firmy i realizowanej przez nią strategii odpowiedzialności społecznej. Sztuka współczesna i nowoczesna, jazz i muzyka klasyczna, architektura i design – BMW Group realizuje długoterminowe działania we wszystkich tych obszarach, współpracując zarówno z uznanymi na świecie artystami, jak i promuje sztukę kreowaną przez początkujących twórców. BMW Group Polska poprzez zaangażowanie w projekt OperaLab pragnie dotrzeć do nowych grup odbiorców oraz kontynuować wzmacnianie wizerunku marki nowoczesnej i zaangażowanej społecznie. Obrany przez firmę sposób wspierania kultury zakłada nie tylko obecność marki w postaci sponsora i partnera, ale też inicjatora ciekawych przedsięwzięć kulturalnych.
Konkurs Projektowanie tożsamości/Tożsamość projektowania
Pierwszą aktywnością projektu OperaLab, zaplanowaną na 2012 rok jest konkurs Projektowanie tożsamości/Tożsamość projektowania.
Projekt ma na celu zaprezentowanie najświeższych przykładów polskiego projektowania wzorniczego i architektonicznego w kontekście przestrzeni jednego z najważniejszych wnętrz polskiej sztuki – Teatru Wielkiego – Opery Narodowej. Inicjatywa zakłada pokazanie możliwości budowania relacji między różnymi dziedzinami sztuki. Każda z kategorii konkursowych oparta jest na silnych relacjach jakie w ramach tworzenia zachodzą na linii forma – idea. Istotą projektu jest badanie i prezentowanie twórczych napięć powstających na styku budowanej świadomie relacji pomiędzy ideą a formą i funkcją.
W konfrontacji tych elementów może wytworzyć się tożsamość – charakterystyczny składnik lub ich zbiór pozwalający na łatwe odkodowanie i konotację produktu, przestrzeni architektonicznej z konkretnymi wartościami. Zmieniające się miasto, jako złożona struktura jest polem gry dla tysięcy takich elementów. Zależy nam, by konkurs ukazał złożoną i wielowątkową miejską strukturę.
Punktem odniesienia dla projektantów stanie się wyselekcjonowana grupa pojęć, które stanowić będą rodzaj drogowskazu dla procesu projektowego. Wybrane hasła to: tożsamość, dziedzictwo, marka, wyobrażenie, styl, funkcja, limitacja, prestiż, dostępność, jakość.
Zwycięskie prace wyłonione zostaną przez powołane gremium ekspertów, w skład którego wchodzić będą autorytety w dyscyplinach artystycznych, naukowych i biznesowych. Ich udział pozwoli efektywniej wykorzystać potencjał przedsięwzięcia, wspomagając go swoją wiedzą i doświadczeniem.
Zwieńczeniem projektu będzie prezentacja nagrodzonych projektów i ich autorów. Przestrzeń wystawy i jej architektoniczna koncepcja powierzona zostanie laureatom, którzy w ramach zespołów kreatywnych zostaną zaproszeni do jej zaprojektowania. Celem wystawy jest zestawienie koncepcji wypracowanych przez zwycięskie pracownie i działających indywidualnie projektantów zaproszonych na wystawę. Pomimo, iż trudno przewidzieć efekt konkursu i charakter prac najbardziej interesująca wydaje się możliwość ukazania wielopłaszczyznowości i różnorodności metod i strategii projektowych, jakimi posługują się projektanci i zaproponowane rozwiązania postawionych zagadnień projektowych.
Podczas wernisażu odbędzie się gala wręczenia nagród.
Więcej na operalab.pl