lifestyle
Otwarta dynamika
Doskonałe osiągi i zapierająca dech w piersiach dynamika połączone z jedynym w swoim rodzaju przeżyciem, jakim jest jazda z otwartym dachem. Model Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro posiada miękki dach z automatycznym napędem, a niektóre elementy nadwozia wykonane zostały z kompozytu włókna węglowego.
Silnik V10 osiągający moc 386 kW (525 KM) przyspiesza ten otwarty, dwuosobowy samochód od zera do 100 km/h w 4,1 sekundy i rozpędza go do 313 km/h. R8 Spyder 5.2 FSI quattro to nowy, topowy model w ofercie Audi – z technologiami takimi jak Audi Space Frame, stały napęd na wszystkie koła quattro, całkowicie diodowe reflektory i innowacyjny, opcjonalny mikrofon w pasie bezpieczeństwa.
R8 Spyder 5.2 FSI quattro jest wyjątkowym zjawiskiem. Jego linia fascynuje formą przypominającą rzeźbiarskie dzieło sztuki i interpretuje na swój własny sposób dynamikę i emocje charakterystyczne dla wyczynowego samochodu sportowego. W odróżnieniu od coupé nie ma bocznych osłon wlotów powietrza. Elementy boczne zostały wykonane z kompozytu węglowego, podobnie jak duża pokrywa nad komorą składanego dachu. Dwa wyraźne wyoblenia nadwozia rozciągające się aż do krawędzi obrysowej i kryjące duże otwory wlotów powietrza czynią tył samochodu jeszcze bardziej atletycznym.
Tak jak w każdym kabriolecie Audi, składany dach R8 Spyder 5.2 FSI quattro wykonany jest z tkaniny – konsekwentne rozwiązanie dla wyczynowego samochodu sportowego. Miękki dach waży zaledwie około 30 kilogramów i utrzymuje masę całkowitą i punkt ciężkości samochodu na niskim poziomie. Gdy jest otwarty nie zajmuje wiele miejsca, po zamknięciu wkomponowuje się harmonijnie w linię nadwozia. Kończy się dwoma wąskimi płetwami przebiegającymi do tylnej krawędzi i podkreślającymi rozciągniętą sylwetkę.
Miękki składany dach ma napęd elektrohydrauliczny. Otwiera się i zamyka w ciągu 19 sekund, także podczas jazdy z prędkością nie przekraczającą 50 km/h. Przy otwieraniu składa się w formie litery „Z“ w swojej komorze nad silnikiem V10, przy czym pokrywa przesuwa się automatycznie. Ogrzewana tylna szyba jest chowana oddzielnie w tylnej ścianie za fotelami. Można ją wysuwać i chować niezależnie – zarówno przy otwartym, jak i zamkniętym dachu. Dodatkowa osłona przeciwwiatrowa z siatki należy do wyposażenia seryjnego; wystarczą dwa ruchy, aby zaczepić ją w ściance znajdującej się za fotelami.
Dach składa się z warstwy zewnętrznej wykonanej z gęstej tkaniny oraz podsufitki i bez żadnych ograniczeń znosi wysokie prędkości jazdy. W zamkniętym R8 Spyder poziom hałasu przy średnich prędkościach jest prawie taki sam, jak w coupé. Ścianka działowa zawiera zabezpieczenia antykapotażowe w formie dwóch elementów, które są naprężone sprężynami. Boczne poduszki powietrzne osłaniające głowę i klatkę piersiową umieszczone są w oparciach foteli. Chronią one pasażerów przy zderzeniu bocznym. Ochronę przy zderzeniu czołowym zapewniają pełnowymiarowe przednie poduszki powietrzne, natomiast w przypadku uderzenia od tyłu integralny system zagłówków minimalizuje niebezpieczeństwo urazu odcinka szyjnego kręgosłupa.
R8 Spyder 5.2 FSI quattro w wersji z manualną skrzynią biegów waży tylko 1.720 kilogramów. Zawdzięcza to przede wszystkim swojej aluminiowej karoserii – Audi Space Frame (ASF). W obrębie progów, tunelu środkowego, tylnej ściany, podłogi i słupków A i B jest ona wzmocniona, a mimo to waży tylko 216 kilogramów, dokładnie o sześć kilogramów więcej niż w R8 Coupé. Ze swoją dużą sztywnością nadwozie ASF, integrujące ramę silnika z ultralekkiego magnezu, stanowi doskonałą podstawę dynamiki i maksymalnego bezpieczeństwa.
Wiele szczegółów świadczy o miłości, z jaką styliści Audi zaprojektowali R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Wloty powietrza z przodu służące do chłodzenia trzech chłodnic wodnych oraz krawędź przedniego spojlera mają błyszczący, czarny kolor. Poprzeczki w szerokiej, płaskiej osłonie chłodnicy Singleframe posiadają chromowane nakładki. Seryjne, diodowe reflektory są technicznymi dziełami sztuki – wewnątrz wyglądają jak otwarte skorupy muszli. Światła do jazdy dziennej mają kształt jednolitego pasa składającego się z 24 pojedynczych diod, tworzących łuk przy dolnej krawędzi reflektorów.
Całkowicie diodowe reflektory Audi nie mają sobie równych wśród międzynarodowych konkurentów. Diody są odpowiedzialne za światła mijania, drogowe, światła do jazdy dziennej oraz kierunkowskazy. LED ze swoją temperaturą barwy 6.000 kelwinów są bardzo podobne do światła dziennego, dlatego chronią oczy podczas jazdy po zmroku. Doskonały rozdział światła, długa żywotność i ekstremalnie niskie zużycie energii to kolejne zalety świateł diodowych.
Progi boczne R8 Spyder 5.2 FSI quattro są szerokie i mają wyraźnie zaznaczone krawędzie, emblematy V10 na bokach zdradzają moc silnika. Ciemna płaszczyzna z tyłu między światłami podkreśla szerokość nadwozia. Komory świateł mają ciemnoczerwony kolor; diody emitują trójwymiarowy obraz świetlny. Układ wydechowy ma dwie duże, owalne końcówki a w pełni osłonięty spód nadwozia kończy się przy przesuniętym wysoko do góry dyfuzorze. Tylny spojler samoczynnie wysuwa się przy większych prędkościach.
Audi oferuje trzy kolory składanego dachu R8 Spyder 5.2 FSI quattro. Dla nadwozia do wyboru jest jedenaście lakierów, lakiery metaliczne i perłowe należą do standardu. W ramie przedniej szyby umieszczono nakładki z błyszczącego, anodowanego aluminium.
Wnętrze Audi R8 Spyder jest przestronne. Trzyramienna, wielofunkcyjna skórzana kierownica sportowa ma spłaszczony u dołu wieniec, jak w samochodzie wyścigowym, a nisko zamontowane, regulowane elektrycznie fotele gwarantują perfekcyjne podparcie i prowadzenie.
Wykończenie wnętrza jest najwyższej jakości, obsługa ma jasną i logiczną strukturę. Montowany seryjnie system informacji kierowcy wyposażony jest w zegar mierzący czasy okrążeń. Na wskaźnikach i gałce dźwigni zmiany biegów umieszczone są czerwone pierścienie. Pedały, podpórka pod lewą nogę oraz przełączniki kołyskowe opcjonalnej skrzyni biegów R tronic pokryte są aluminium. Jednym z najbardziej interesujących elementów wyposażenia seryjnego jest pełna skórzana tapicerka ze skóry Feinnappa oraz znakomity system nagłośnienia Bang & Olufsen a także komfortowa automatyczna klimatyzacja i ogrzewane siedzenia. Do wyboru jest sześć kolorów wnętrza.
O wysokim statusie Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro świadczy także wiele innych detali. Skóra foteli zawiera pigmenty, które odbijają promieniowanie podczerwone światła słonecznego i obniżają w ten sposób nagrzanie siedzeń nawet o 20 stopni Celsjusza.
Listwy w progach posiadają aluminiowe nakładki a aplikacje z czarnego lakieru o jedwabistym połysku podkreślają atmosferę sportowego luksusu. W tylną ściankę wbudowano schowek podzielony na trzy części, z których jedna może być wykorzystana na opcjonalną zmieniarkę CD lub Audi music interface. Pod przednią pokrywą zmieści się bagaż o objętości 100 litrów.
Do seryjnego wyposażenia Audi R8 Spyder 5.2 FSI quattro należy również kolejna wersja systemu nawigacji „plus“ z panelem obsługowym MMI. System ten ma teraz znacznie lepszą rozdzielczość i wyjątkowo szybko wylicza zadaną trasę. Najbardziej widoczną nowością jest 6,5-calowy ekran o wysokiej rozdzielczości a przy topograficznej prezentacji map można przesuwać wybrany odcinek we wszystkich kierunkach. Możliwe jest opcjonalne połączenie systemu z kamerą wsteczną pomagającą przy parkowaniu.
Na życzenie Audi oferuje indywidualne elementy wyposażenia dodatkowego, takie jak ekskluzywne pakiety skórzane i specjalne wstawki dekoracyjne.
Światową nowością jest, należący do wyposażenia dodatkowego, mikrofon zestawu głośnomówiącego, umieszczony w pasie bezpieczeństwa, który pozwala na prowadzenie rozmów także podczas jazdy autostradą z otwartym dachem. W obu pasach wbudowane są trzy małe, płaskie mikrofony. Przy zapiętych pasach co najmniej jeden z nich znajduje się w idealnej pozycji względem mówiącego. Czwarty mikrofon umieszczony jest w ramie szyby przedniej.
Źródło: www.audi.pl