wydarzenia
The Spirit of Poland
Od 31 maja do 30 czerwca, wystawa polskiego designu “The Spirit of Poland” zostanie zaprezentowana we wnętrzach Teatru Wielkiego – Opery Narodowej w Warszawie.
“The Spirit of Poland” to wspólna inicjatywa polskich twórców wzornictwa przemysłowego, której głównym celem jest ukazanie potencjału – kulturowego impaktu – polskiego designu.
Dzięki stworzeniu platformy współpracy projektantów, instytucji i mediów, The Spirit of Poland promuje polskie marki projektowo – produkcyjne na najważniejszych wydarzeniach branżowych na świecie.
Pierwsza z serii wystaw “The Spirit of Poland” odbyła się w 2010 roku w Japonii. Dzięki współpracy polskich projektantów z Ambasadą RP, nasz rodzimy design został zaprezentowany podczas Tokyo Designers Week 2010. Wystawa stała się miejscem, gdzie spotykało się młode pokolenie twórców designu, gdzie wzornictwo promowało polską kreatywność.
Kolejna z tegorocznych edycji „The Spirit of Poland”, dzięki inicjatywie Teatru Wielkiego – Opery Narodowej, odbędzie się już w czerwcu w Warszawie. Rozszerzając ofertę poprzez łączenie różnych dziedzin sztuki i budowanie między nimi dialogu, Teatr Wielki – Opera Narodowa zaprosiła “The Spirit of Poland” do swoich wnętrz. Ekspozycja nie będzie jednak stanowiła lustrzanego odbicia wystawy tokijskiej. Jej główną ideą jest przede wszystkim nawiązanie dialogu między stylową, eklektyczną architekturą wnętrz a awangardowymi formami prezentowanych obiektów. Głównym pomysłem jest czasowa interwencja we wnętrza i zastąpienie mebli oraz oświetlenia będącego stałym wyposażeniem Teatru eksponatami wystawy tak, aby jeszcze pełniej podkreślić nie tylko estetyczne, ale też funkcjonalne walory prezentowanych obiektów. Wśród produktów wybranych dla Teatru Wielkiego – Opery Narodowej znalazły się prace: Puff – Buff Design, Kafti Design, Studia Beton oraz Malafor.
“Teatr Wielki – Opera Narodowa pełni swoją misję narodową i strategiczną rolę w polskiej kulturze. Jego potencjał ma znaczący wpływ na proces budowania marki narodowej. Rozszerzenie oferty merytorycznej może zatem nie tylko umocnić tę pozycję, ale również pozwoli realizować ambicje stawania się instytucją o interdyscyplinarnym i innowacyjnym charakterze. Za przejaw tej ambicji można uznać chęć stworzenia swoistego salonu wystawienniczego polskiej sztuki; salonu, który ogniskowałby w przestrzeni Teatru Wielkiego – Opery Narodowej najważniejsze i najciekawsze projekty wystawiennicze, takie, które zyskują aplauz na całym świecie. Wystawa The Spirit of Poland jest dowodem zmieniającej się roli instytucji kultury, która nie zapominając o priorytetowych działaniach własnych, rozszerza ofertę poprzez łączenie różnych dziedzin sztuki i budowanie między nimi dialogu. Poprzez realizację awangardowych przedsięwzięć nadaje ton polskiej kulturze, wzmacniając zarazem tożsamość miejsca. Ukłon w stronę dziedzin projektowych jest przede wszystkim podkreśleniem znaczenia tego obszaru sztuki oraz chęci jej popularyzacji. Teatr Wielki – Opera Narodowa jest instytucją wrażliwą na wszelkie zmiany zachodzące w świecie sztuk, czego dowody uzyskujemy w odważnych scenografiach i wizjach operowych czy baletowych” – mówi dyrektor naczelny Teatru Wielkiego-Opery Narodowej Waldemar Dąbrowski
Kolejne odsłony “The Spirit of Poland” odbędą się w ramach prestiżowych festiwalów designu – Tokyo Designers Week 2011 oraz 100% Design London.
Więcej informacji na stronie: www.spiritofpoland.com oraz www.teatrwielki.pl