wydarzenia
Polski design w Rio de Janeiro
Od 30 marca do 16 maja Culture.pl, we współpracy z The Spirit of Poland, zaprezentuje kolejną odsłonę wystawy polskiego designu w Centro Carioca de Design w Rio de Janeiro.
Po dwukrotnej wizycie w São Paulo w ramach DW! São Paulo Design Weekend oraz wystawie w Museum Nacional w Brasilii, przyszła kolej na Rio. Lokalizacja wystawy to nowoczesne Centro Carioca de Design. Będzie to czwarta wystawa z cyklu The Spirit of Poland w Brazylii.
Otwarcie wystawy The Spirit of Poland zbiegnie się z 5. rocznicą powstania Centro Carioca de Design. Dla organizatorów to duże wyróżnienie, że właśnie wystawą z Polski brazylijskie centrum zamierza uczcić swoje urodziny. „Zależało nam bardzo, żeby wystawa rozpoczęła się dokładnie tego samego dnia, kiedy 5 lat temu otworzyliśmy podwoje dla publiczności Rio. Design z Polski nie jest tu znany, to temat bardzo świeży i przez to ciekawy. Jestem pewna, że znajdzie spore zainteresowanie u naszych odbiorców” – powiedziała Paula de Oliveira Camargo, Dyrektorka Centro Carioca de Design.
2015 rok to również wyjątkowy rok w historii samego miasta, które w marcu świętuje 450te urodziny (zostało założone dokładnie 1 marca 1565 roku). „Fakt, że w tym niezwykłym czasie możemy być w Rio, jest sporym wyróżnieniem dla polskiego designu. Rio to miejsce o niezwykle barwnym życiu kulturalnym, to również siedziba najstarszych szkół designu w Brazylii” – mówi Weronika Rochacka-Gagliardi, współorganizatorka wystawy.
W ramach wystawy, organizatorzy przewidują towarzyszące jej wykłady, panele dyskusyjne i warsztaty praktyczne, które skierowane są zarówno dla lokalnego środowiska artystyczno-projektowego, studentów z miejscowych szkół, uniwersytetów, jak i dla szerszej publiczności oraz turystów.
Organizatorzy: The Spirit of Poland, Culture.pl
Projekt jest realizowany w ramach programu promocji polskiego designu na świecie organizowanego przez Culture.pl. Partnerem wystawy jest Ambasada Rzeczypospolitej w Brasilii.
WYSTAWCY:
AGNIESZKA BAR
Produkty: My Dear, Group Vase
Agnieszka Bar specjalizuje się w projektowaniu obiektów ze szkła. Projektuje szkło eksperymentalne, wdraża autorskie serie użytkowe i realizuje przedmioty unikatowe. Przedmioty wytwarzane są ręcznie, z wykorzystaniem tradycyjnych technik szklarskich.
bro.Kat
Produkt: Hochglance
„Brokat” to nawiązanie do „czarnego złota”, jak na Śląsku nazywa się węgiel. Niegdyś budowano na nim bogactwo regionu, dziś, gdy jego rola jako paliwa kopalnego spada, odkrywany jest na nowo w ich działalności projektowej, jako innowacyjny materiał budowlany, wnętrzarski i designerski. Z węgla właśnie tworzona jest biżuteria bro.Katu. bro.KAT zajmuje się także projektowaniem wnętrz mieszkalnych i użyteczności publicznej, projektuje domy jednorodzinne i budynki publiczne.
DESIGNLAB
Produkt: Kostka
Designlab to multidyscyplinarny zespół projektowy, pracujący głównie dla firm i instytucji. Pracownia działa na rynku od 2005 roku tworząc dla swoich klientów projekty produktu, wnętrz, wystaw i przestrzeni miejskich.
KAFTI
Produkt: Lineworks
KAFTI zajmuje się projektowaniem oświetlenia i akcesoriów wystroju wnętrz. Model biznesowy KAFTI opiera się na transformacji z wymiaru 2D do 3D. Ich produkty, do samodzielnego składania, po złożeniu zmieniają się z płaskich w przestrzenne formy. W wersji płaskiej są niewymagające logistycznie, co ułatwia transport i magazynowanie produktów, a tym samym pozwala łatwiej wchodzić na nowe rynki.
KOSMOS PROJECT
Produkty: The Mid-summer Night Masks
Kosmos Project powstał w 2008 roku z inicjatywy Ewy Bochen i Macieja Jelskiego. Początkowo studio projektowe realizowało projekty dla fabryk – głownie mebli, czasem wypuszczając produkty w krótkich seriach – tak jak miało to miejsce z projektem The Radio. W 2011 powstała kolekcja Collective Unconscious, która była pierwszą kolekcją grupy zrealizowaną w modelu self-production. Obecnie studio pełni usługi projektowe na zlecenie fabryk, realizuje unikatowe obiekty dla galerii i zajmuje się działalnością produkcyjną i sprzedażową własnych produktów.
MALAFOR
Produkt: Fotel z kolekcji „Wełna&Powietrze”
Malafor projektuje dla firm zewnętrznych obiekty typowo przemysłowe, a dla własnej marki głównie meble i inne produkty użytkowe. Produkuje w kooperacjach z rzemieślnikami z regionu. Seria produktów, która zmieniła sposób
pracy z wytwarzania własnego na współpracę z podwykonawcami – rzemieślnikami , to meble dmuchane. Pierwszy z mebli z serii – Blow Sofa otrzymał nagrodę Red Dot w 2012 roku.
NOBILE
Produkt: NHP Splitboard
Nobile to polska firma z fabryką mieszczącą się w Bielsku-Białej. Jest jednym z najbardziej renomowanych i uznanych na świecie producentów nart, snowboardów, wake’ów i kiteboardów. Od 1994 roku tworzy produkty najwyższej klasy z nowoczesnych materiałów i najlepszych gatunków polskiego drewna, wykorzystując kilkanaście własnych patentów technologicznych. To stąd wyjeżdżały i wyjeżdżają produkty dla takich firm jak Zag, Faction,
Powderequipment, Whitedot, Majesty, Burton, Shinn i Rough. Od 2004 roku Nobile jest jednym z największych na świecie producentów sprzętu do kitesurfingu, a od 2013 roku tworzy narty pod własną marką. Firma zatrudnia ponad 200 osób i ma blisko 100 dystrybutorów na całym świecie. W 2013 roku Nobile Kiteboarding nawiązało współpracę ze studio projektowym „We design for physical culture”.
Marka: PANI JUREK
Produkt: Loop Line Lamp
Cechą produktów Pani Jurek jest niestandardowe podejście do przedmiotu. Projektuje przedmioty niestatyczne, wychodzące poza swoją stereotypową funkcję i pozwalające na interakcję z użytkownikiem. W portfolio Pani Jurek dominuje oświetlenie.
PET PETITS
Produkt: PET PETITS
PET PETITS to bransoletki robione ręcznie w 100% z butelek PET, zgodnie z ideami upcycling’u oraz slow fashion. Oprócz walorów wizualnych łączą za sobą ważne idee ekologiczne, społeczne i najlepsze praktyki zrównoważonego rozwoju. Projektowanie i produkcja odbywa się w Polsce. PET PETITS to jednocześnie nazwa kolekcji produktów, jak i nazwa marki. Producentem bransoletek jest firma Sir Henry.
SHIMA
Produkty: Rękawice motocyklowe: GT-1, VRS-1, XRS
SHIMA to polski producent rękawic i butów motocyklowych. Marka wyróżnia się unikalnym wzornictwem, zaawansowanymi technologiami ochronnymi stosowanymi w produktach oraz doskonałym stosunkiem ceny do jakości. Produkty w całości projektowane i rozwijane są w Polsce, obecnie SHIMA jest nr 1 w Polsce pod względem sprzedaży rękawic.
TABANDA
Produkt: Diago
Tabanda to trio – Megi Malinowska, Filip Ludka, Tomek Kempa. Są trzema satelitami, które dopełniają się w wielu tematach, krążąc wokół tematów projektowych. Połączyli swoje siły i indywidualne dofinansowania, aby stworzyć grupę, która kompleksowo może realizować swoje wspólne cele. Współpracują z innymi wykonawcami, rzemieślnikami i projektantami.
TAKK
Produkt: KOLEKCJA MMXIV
TAKK to marka projektowo-produkcyjna posiadająca w portfolio biżuterię i akcesoria modowe. Stawia na nowe sposoby myślenia w projektowaniu biżuterii i akcesoriów oraz innowacyjne podejście do surowych, prostych materiałów.
VZÓR
Produkt: RM 58
Vzór Sp. z o.o. zajmuje się wdrażaniem do produkcji seryjnej ikon polskiego projektowania z wykorzystaniem nowoczesnych materiałów i technologii, z jednoczesnym poszanowaniem praw autorskich. Długoterminowym
celem marki, która rozwijana jest obecnie w ramach spółki prawa handlowego VZÓR Sp. z o.o., jest stworzenie przekrojowej kolekcji ikon polskiego i środkowo-europejskiego designu oraz promowanie dorobku wzorniczego tego regionu w Polsce i na świecie.
WellDone® www.welldone.co
Produkt: Munich, Żaba, Podkładowca
Fundacja Rozwoju Przedsiębiorczości Społecznej „Być Razem” powołana w 2007 roku przez Stowarzyszenie Pomocy Wzajemnej „Być Razem” z Cieszyna, prowadzi wielobranżowe przedsiębiorstwo społeczne, realizuje projekty ukierunkowane na aktywizację poprzez pracę i edukację osób długotrwale bezrobotnych. Pomaga w tworzeniu nowych miejsc pracy, wspiera powrót do społeczeństwa osób zagrożonych marginalizacją i wykluczeniem społecznym. Produkty WellDone® wytwarzane przez Fundację „Być Razem” to wykonane z naturalnych materiałów, proste, dowcipne, inteligentne i użyteczne przedmioty, doskonałe na prezenty. Zaprojektowane zostały przez młodych projektantów, a wytwarzane są przez osoby powracające na rynek pracy, wspierane przez Fundację. Pieniądze uzyskane ze sprzedaży WellDone® przeznaczane są na cele statutowe Fundacji – miedzy innymi wspieranie spółdzielni socjalnych. Na każdym produkcie umieszczona jest informacja o autorze projektu.
ZIETA PROZESSDESIGN www.zieta.pl
Produkt: Steel in rotation, 3+
Zieta Prozessdesign to interdyscyplinarne studio projektowo inżynieryjne. Rdzeniem działalności jest rozwijanie autorskich technologii (FiDU i 3+) i wykorzystywanie ich do tworzenia własnych kolekcji mebli oraz specjalnych projektów i rzeźb dla zewnętrznych klientów takich jak Pirelli, Balantine’s, Audi. Pola działalności firmy to nie tylko design i architektura ale również przemysł inżynieryjny, samochodowy czy też kosmiczny.
SPONSOR
Torf Corporation Fabryka – Leków Sp. z o.o. powstała w 1989 we Wrocławiu. Przez 25 lata na polskim rynku zdobyła uznanie i lojalność polskich klientów, przede wszystkim za wiarygodność, wysoką jakość produktów w rozsądnej cenie oraz kontynuację wieloletnich badań wybitnego polskiego naukowca, botanika i badacza prof. Stanisława Tołpy (1901–1996). Od początków istnienia firmy, jako jedyna na świecie, Torf Corporation posiada patent na unikalny ekstrakt torfowy wykorzystywany do produkcji kosmetyków, past do zębów oraz suplementów diety marki tołpa.®
„W tołpa.® tworzymy nasze kosmetyki z myślą o kobietach i mężczyznach, którzy wiedzą, że zdrowy wygląd to kwestia zdrowego rozsądku. My również uważamy, że najważniejszą rzeczą w trakcie kupowania jest świadomość wszystkich za i wszystkich przeciw. Dlatego sami o sobie chcemy i lubimy mówić wprost. Jasne, że staramy się być ekologiczni i dbamy o to, aby opakowania w całości nadawały się do recyklingu. Ale nie chcemy nikomu wmawiać, że stosując kosmetyki z naturalnymi składnikami można przenieść się na „łono natury”. Dla nas najważniejsza jest skuteczność. Wybraliśmy więc na przykład aluminiowe tuby, dzięki czemu nasze kremy dłużej zachowują swoje działanie.
To prawda, że nasze kosmetyki są hypoalergiczne i bezpieczne dla skóry wrażliwej. Że tworzymy je ze składników absolutnie niezbędnych. Żadnych polepszaczy. Nie stosujemy także sztucznych barwników, przez co nasze kosmetyki mają naturalny kolor. Nie chcemy udawać, że jesteśmy idealni. Bo ciągle się rozwijamy eliminując lub ograniczając ilość konserwantów. Mamy jasno określone cele i nie tracimy wiary. Codziennie stawiamy krok naprzód. I kiedy mówimy o małej wielkiej pielęgnacji, nie mamy na myśli niczego innego. Żadnych ukrytych znaczeń.”
www.tolpa.pl