wydarzenia
Śląska Rzecz rozdana!
Zamek rozdał „Śląską Rzecz”. Kocioł R-eco Pellet z Cieszyna oraz identyfikacja wizualna kampanii promocyjnej turystyki województwa śląskiego w Nadrenii Północnej-Westfalii „Guck mal! Schlesien” to zwycięskie projekty szóstej edycji konkursu „Śląska Rzecz”, organizowanego przez Zamek Cieszyn.
- Od zawsze byłem wielbicielem śląskich klusek, a dzięki takim ideom jak „Śląska Rzecz” rozsmakowuję się w designie - mówił Mieczysław Szczurek, burmistrz Cieszyna. W ten sposób nawiązał do tegorocznej identyfikacji wizualnej konkursu, na której widnieją śląskie kluski. Organizatorzy konkursu mają nadzieję, że już niedługo design będzie równie popularny jak wspomniane danie regionalne. Z pewnością przyczynią się do tego tegoroczni laureaci.
W kategorii produkt najwyższą ocenę jury zyskał kocioł R-eco Pellet wyprodukowany przez cieszyńską spółkę MCI. Jego projektantami są: Robert Kopoczek, Szymon Fedrizzi oraz Mieczysław Świgoń. Jurorzy przyznali, że produkt spełnia standardy europejskie, jest dobrze zaprojektowany, zaś jego obsługa intuicyjna i bezpieczna. Docenili też postęp jaki w rozwoju wzorniczym produktów poczyniła cieszyńska firma. – Konkurs zainspirował nas do tego by poprawić design naszego produktu, ale również patrzyliśmy na to, czego oczekują przyszli klienci. Dawno już odeszliśmy od tego, że nasze kotłownie są brzydkie i brudne, to ważny element naszego domu. A więc wymaga nie tylko ekonomicznego, ekologicznego, ale i eleganckiego sprzętu - mówiła Urszula Kałuża, kierownik działu handlu spółki MCI z Cieszyna.
W drugiej z konkursowych kategorii – grafika użytkowa – wygrała Identyfikacja wizualna kampanii promocyjnej turystyki województwa śląskiego w Nadrenii Północnej-Westfalii w 2010 roku „Guck mal! Schlesien”. Projekt na zlecenie Wydziału Promocji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego przygotował zespół pod kierunkiem Matyldy Sałajewskiej, a wdrożeniem zajęła się spółka Business Consulting z Katowic. Jury doceniło kompleksowość projektu, jego stronę graficzną oraz użyte nośniki, ich różnorodność i dowcip. - Paradoksalnie pomógł nam kryzys finansowy, ponieważ planowaliśmy wykupić reklamy w gazetach, radiu, telewizji, ale okazały się zbyt kosztowne. Postawiliśmy więc na designerską kampanię. Business Consulting oraz grupa projektantów przedstawili świeże, niekonwencjonalne pomysły i latem zeszłego roku zawładnęliśmy na kilka dni Düsseldorfem – podsumował Tomasz Stemplewski, dyrektor Wydziału Promocji i Współpracy Międzynarodowej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego. - Odpowiedzieliśmy na potrzeby Niemców. To zupełnie inni odbiorcy. Mają rozwinięty design w porównaniu z Polską. Trzeba było zrobić coś, co przyciągnie ich uwagę, z humorem i nietypową kuchnią, a nie jakąś jarmarczną imprezę, uciec od ciężkiego śląskiego klimatu, nie bazować na tradycyjnych symbolach. I się udało - dodała Matylda Sałajewska.
Nagroda specjalna trafiła do połączonych sił Kafti Design i DADA Warsztat Dziecięcej Twórczości za kolekcję „Mała Rzecz” złożoną z taśm, fartuszków i poduszek. To część społecznego projektu, który urzekł jurorów, bo uczył dzieci technologii i projektowania użytkowych produktów. Te z kolei są oferowane do sprzedaży, a dochód jest przeznaczany na potrzeby dzieci z krajów rozwijających się. – Idea naszego projektu polegała na tym, żeby dzieci zaprojektowały rzecz, która pomoże innym dzieciom, w tym wypadku szkole w Kamerunie - wyjawiła Magda Eksner z DADA Warsztat Dziecięcej Twórczości. – Edukacja to jedyna szansa wybicia się dla tych dzieci, to narzędzie zwalczania ubóstwa. Dlatego cieszy nas ta nagroda, bo zwraca uwagę na ten ważny problem społeczny – dodała Monika Brauntsch z Kafti Design.
- Coraz więcej firm wie, że „Śląska Rzecz” to znacząca marka. Do naszego konkursu zgłaszają się nawet duże firmy o ugruntowanej pozycji na rynku, które mają odwagę inwestowania w dobry design i konkurowania z innymi - stwierdziła Ewa Gołębiowska, dyrektor Zamku Cieszyn, który od sześciu lat organizuje konkurs.
- Zgłoszone do konkursu produkty i opracowania cechowały profesjonalizm projektów i wysoka jakość wykonania – podsumował Wojciech Małolepszy, przewodniczący jury, które nominowało do wystawy 11 produktów i 17 projektów graficznych. Można je oglądać na wystawie w Zamku Cieszyn, która będzie prezentowana do końca lipca.
Ekspozycja będzie też pokazana m.in. w Muzeum Śląskim w Katowicach (2-25 września) oraz na festiwalu Łódź Design (20-30 października).
Konkurs „Śląska Rzecz” jest organizowany w ramach projektu Design Silesia. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa.