wydarzenia
Unisex design?
Centrum Designu Gdynia zaprasza na drugie spotkanie z cyklu Tematy Trendowate, które odbędzie się 8 listopada br. o godzinie 18.00 w Prototypowni Pomorskiego Parku Naukowo – Technologicznego. Tym razem poruszymy temat aspektu płci w projektowaniu.
UNISEX DESIGN?
W dzisiejszych czasach powszechny jest pogląd, że projektować powinno się dla wszystkich, bez dyskryminacji. Design powinien być uniwersalny i unisex. Czy na pewno tak jest? Wiemy, że każda z płci ma odmienne uwarunkowania. Już w pierwszych etapach projektu, odnosząc się do zapisów atlasów ergonomicznych, dowiadujemy się, że powinniśmy różnicować produkt ze względu na wiek, płeć a nawet rasę czy kontynent, z jakiego pochodzi użytkownik. Różnice pomiędzy kobietą i mężczyzną podkreślane są już w kolorystyce produktów dla najmłodszych – różowy dla dziewczynki, niebieski dla chłopca. Niebieski zmienia się następnie w męską czerń, natomiast róż, o ile w ogóle ewoluuje, w kobiecą czerwień.
Różnica tkwi nie tylko w kolorystyce, dotyczy również szeroko pojętej kultury płci, którą zajmują się gender studies. Ważny jest także wątek marketingowy i związane z tym pozycjonowanie produktu, które często odbywa się na zasadzie utartych stereotypów. Co prawda język reklamy powoli ulega zmianom, lecz nadal najczęściej posługuje się sformatowanymi przekazami. Większość reklam dostosowana jest do męskiego punktu widzenia tymczasem, według badań 88% decyzji zakupowych w Polsce podejmują kobiety*.
Żyjemy w ciekawych czasach, kiedy granica między tym, co męskie a co kobiece zaciera się. Kobiety podejmują inicjatywy nie tylko w biznesie, ale również w samorządach, organizacjach pozarządowych czy lokalnych społecznościach. Od dwóch lat panowie mogą korzystać z urlopów ojcowskich. To w Polsce został wybrany na przedstawiciela rządu pierwszy w Europie, a drugi na świecie, transseksualista.. Nie zawsze jednak łatwo zaakceptować nam zmiany, często przez lęk i bark zrozumienia podłoża problemu.
Czy zatem płeć w projektowaniu powinna być brana pod uwagę tylko w ostatniej fazie projektowania produktu – adresowaniu reklamy? Co w designie jest męskie, a co kobiece? Czy projektowanie jest wolne od problematyki płci?
ZAPROSZENI GOŚCIE:
Hubert Bilewicz
Historyk sztuki, nauczyciel akademicki, pracuje na Uniwersytecie Gdańskim. Kilkanaście ostatnich
lat wykładał na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Zajmuje się historią sztuki nowoczesnej, architektury i designu oraz gender studies. Interesują go zwłaszcza rozmaite uwikłania sztuki (artystyczne i pozaartystyczne).
Monika Rosińska
Socjolożka, w Instytucie Socjologii UAM w Poznaniu przygotowuje pracę doktorską poświęconą kulturze designu. Autorka książki „Przemyśleć użycie. Projektanci. Przedmioty. Życie społeczne” (2010). Stypendystka Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego oraz laureatka stypendialnego Funduszu Rodziny Kulczyków (2011). Na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza prowadzi zajęcia o społeczno-kulturowych kontekstach designu dla studentów polskich i zagranicznych.
Karolina Tylka
Projektant produktów i form przemysłowych, Absolwentka wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu oraz Uniwersytetu Sztuki w Berlinie. Współtworzy studio projektowe BEYOND STANDARDS. Laureatka wielu nagród w konkursach projektowych. Jej realizacje charakteryzują się piękną formą, pełną użytkowością i oryginalnością. W ostatnich latach prezentowała swoje projekty na prestiżowych targach i wystawach designu w całej Europie – Biennale Interieur Kortrijk 2010, Salone Satelite w Mediolanie: 2010, 2011 i 100% Design 2010, 2011. Pracuje na wydziale Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
Autorką oraz moderatorem dyskusji jest Marta Flisykowska.
Doktorantka z Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku. Interesuje się różnymi aspektami projektowania, również w kontekście społecznym. Swoje spostrzeżenia wykorzystuje w projektach oraz w publikacjach, m.in. dla Muzeum Narodowego w Gdańsku, oddział Etnografii, TRENDBOOK 2011+, TRENDBOOK 2012+. Przygotowywana przez nią praca doktorska dotyczy glokalności w projektowaniu. Od sierpnia 2010 roku jest aktywną członkinią Pomorskiego Stowarzyszenia Projektantów PoCoTo.
Więcej na www.centrumdesignu.gdynia.pl
*Badanie „Polki same o sobie” przeprowadzono w lipcu i sierpniu br., na reprezentatywnej próbie osób w wieku od 18 do 70 lat. To wspólny projekt agencji Garden of Words i domu badawczego Maison.