wydarzenia, dodatki
Włoski Moment w Krakowie
Już w kwietniu druga odsłona Inicjatywy Dizajn – „Włoski Moment”. Złożą się na nią, m. in., wystawa prezentująca wybrane prace z historii Kalendarza w Galerii Pauza oraz ekspozycja Kalendarza Lavazza 2010 w siedzibie Prodesigne – jest doskonałą okazją do samodzielnych poszukiwań odpowiedzi na pytanie: czym właściwie jest „włoski styl”? Włoska odsłona Inicjatywy Dizajn to inspiracja targami – Salone Internazionale del Mobile 14-19.04.2010 w Mediolanie. Proponujemy spotkanie z włoską szkołą projektowania w Krakowie!
Kalendarz Lavazza – Retrospektywa
10.04.2010 – 30.04.2010
wernisaż wystawy: 10.04.2010 | godz. 2000
Galeria Pauza, ul. Floriańska 18/5, II piętro, Kraków
Kalendarz Lavazza (publikację rozpoczęto osiemnaście lat temu) często zmieniał style, charakter i barwy. Edycja 2002, autorstwa Davida LaChapelle, w którym nowatorsko zastosował on kolory, przeniosło Kalendarz na nowy poziom artystyczny, gdzie dużą rolę odgrywa poszukiwanie i innowacja.
Lavazza nieustannie stara się znajdować nowe sposoby na odkrywanie relacji między motywem a obrazem. Kalendarz Lavazza przyciąga uwagę rosnącej z roku na rok liczby kolekcjonerów i wielbicieli, którzy z niecierpliwością wyczekują kolejnej edycji. Dzisiaj Kalendarz, w tym jego osiemnasta edycja, stał się wielkim wydarzeniem w świecie fotografii artystycznej. Nadal jego głównym tematem jest włoski styl życia oraz ukazywanie różnych aspektów i niuansów kultury, które składają się na ten niezwykły termin – „włoskość”.
* Inicjatywa Dizajn to pierwsze cykliczne przedsięwzięcie w Krakowie mające na celu promocję wzornictwa i dizajnu. Celem wydarzeń organizowanych w ramach Inicjatywy przez jej twórców – Fundację Pauza i firmę Prodesigne – jest integracją środowiska skupionego wokół sztuki projektowania, promocja artystów i projektantów, wizjonerów i filozofów. To cykl spotkań z osobami postrzegającymi otoczenie jako przestrzeń do kreacji, poszukującymi, które spośród wielu propozycji będą mogły wybrać własne inspiracje.
Muzyczny Kalendarz Lavazza 2010
24.04.2010 – 15.05.2010
wernisaż 24.03.2010 | godz. 17.37
Prodesigne, ul. Podgórska 34, Kraków
Najbardziej znana włoska marka kawy – Lavazza – zaprezentowała nową edycję swojego słynnego kalendarza na 2010 rok: „The Italian Espresso Experience – Allegro con brio!”, ze zdjęciami brytyjskiego fotografa mody – Milesa Aldridge’a. Tym razem wiodącym tematem stała się włoska muzyka — ambasador włoskiego talentu, optymizmu i stylu życia.
W przypadku The Italian Espresso Experience 2010 – Allegro con brio! (szybko i z werwą) – Lavazza zaprezentowała idealne połączenie muzyki i fotografii czyli dwóch rodzajów sztuki odbieranych najbardziej bezpośrednio.
Va‘ Pensiero, Guarda Che Luna, ‘O Sole Mio, Con Te Partirò, Baciami Piccina i Nessun Dorma: sześć ponadczasowych utworów znanych na całym świecie. Przewrotnie pokazanych na kolorowych i surrealistycznych zdjęciach Aldridge’a, którego styl krytycy określają mianem „Futuretrò”. Dzięki jaskrawym kolorom, jego zdjęcia zyskują futurystyczny urok. Z drugiej strony, Aldridge uwielbia przedmioty zaskakujące swym retro-stylem. Jego nowatorski styl z pewnością odciśnie piętno na współczesnej sztuce.
WIRTUALNE DROGI THE REAL ITALIAN WEB EXPERIENCE ŁĄCZĄ CAŁĄ ITALIĘ
Na potrzeby internetowej strony kalendarza Lavazza wykreowano typowo włoską miejscowość, w której internauci mogą rozmawiać o fotografii i muzyce Lavazza stworzyła wirtualne miasto z ulicami i tradycyjnym piazza, gdzie można zapomnieć o świecie i zaplanować spotkanie towarzyskie przy kawie. Odwiedź typowo włoską miejscowość, przeżyj dynamiczne chwile w sieci, nie ruszając się z domu.
The Real Italian Web Experience to platforma wirtualna, strona, która z jednej strony jest hołdem złożonym kalendarzowi Lavazza na rok 2010, z drugiej jest otwarta na nowe interpretacje włoskiej kreatywności i tego, co reprezentuje ona we współczesnym świecie.
Lavazza, we współpracy z internetową agencją Dodicitrenta z Mediolanu, odtworzyła dla sowich miłośników niewielki przekrój belpaese”, który wraz z charakterystycznymi elementami i obrazami, stanowi symbol włoskiej kultury, takiej jak postrzega się ją w kraju i za granicą.
To nieistniejące w rzeczywistości miejsce jest otwarte dla gości, i poza możliwością zanurzenia się w scenerii łączącej zdjęcia Aldridge’a, pozwoli im zetknąć się z Real Italian Web Experience, podkreślając zarazem najważniejsze aspekty dobrej zabawy i wspólnego przeżycia.
Odwiedzający stronę mogą wybierać wśród rozmaitych doznań i podróży po tym niezwykle fantazyjnym mieście, korzystać z różnych okazji, by nawiązać bezpośredni kontakt i obcować z innymi.
Projekt: The Real Italian Web Experience obejmuje również narzędzia interaktywne, które użytkownicy mogą pokazywać i importować z Facebooka i Twittera, tym samym umacniając więź marki Lavazza z jej miłośnikami.
Trasy proponowane przez Lavazzę
Gdy już znajdziesz się w mieście, wejdź do baru i zaproś przyjaciela na dobrą kawę. Usiądź pod balkonem pod typowym miejskim domem i zadedykuj specjalną serenadę ukochanej osobie. Kontunuuj wizytę, wejdź do baru na środku placu i spróbuj swoich sił w karaoke. Zatrzymaj się na chwilę, by podziwiać artystę ulicznego, poproś go o portret, który wyślesz przyjacielowi. Skieruj kroki na plażę i odpocznij pod zarezerwowanym dla Ciebie parasolem. Po powrocie na główny plac, zanim wyjdziesz z sieci, wybierz pocztówkę w kiosku i wyślij ją jako pamiątkę tej spektakularnej podróży.
WYWIAD Z FRANCESCĄ LAVAZZA (w ramach działań promujących Edycję 2010)
Dyrektorem do spraw wizerunku Lavazza Group
W tym roku, Lavazza sięga po motyw włoskości, tym razem poprzez muzykę. Wiadomo doskonale, że waszym celem jest promocja w świecie prawdziwie włoskiego stylu…
W tym roku postanowiliśmy jeszcze dalej sięgać po wartości, jakie reprezentuje kultura włoska i włoski styl. W ubiegłym roku chcieliśmy promować po prostu Włochy, ich ponadczasowe cechy i wartości. W tym roku, za pomocą muzyki, pragniemy przedstawić ich stronę optymistyczną, pogodną, pełną energii i tak sentymentalną. Rezultatem tych starań jest kalendarz inspirowany włoską muzyką, która – dzięki kawie – zyskuje większą zdolność tworzenia nadziei, marzeń i obrazów, nowych emocji, odczuć – a wszystko to ukryte w aromacie kawy. Muzyka i kawa to dwa splatające się ze sobą wątki. Pomyślmy, co najmniej 6 tysięcy piosenek ma w tytule słowo „kawa”. Wielcy piosenkarze, tacy jak Bob Dylan i Sheryl Crow czerpali inspiracje do swych piosenek z filiżanki kawy.
My, Włosi nierzadko traktujemy lekko, jako rzecz zupełnie oczywistą nasze poczucie piękna, skłonność do optymizmu i naszą kreatywność Na szczęście istnieją znakomici przedstawiciele naszej kultury, którzy w różnych formach i w coraz większym stopniu naprawdę wykorzystują nasze dziedzictwo. Przykładem jest Morgan – artysta, który niedawno zapragnął w swojej twórczości oddać hołd Włoskiej Muzyce i piosenkom znanym i tłumaczonym na całym świecie.
Skoro już dotknęliśmy tego tematu, po prostu muszę zapytać: Dlaczego do tej edycji kalendarza nie zaangażowaliście włoskiego fotografika?
Ponieważ z chwilą podjęcia decyzji w sprawie tematu, zadaliśmy sobie pytanie, który znany w świecie fotografik byłby w stanie najlepiej zinterpretować energię, optymizm i radość życia, jakie wyraża Włoska Muzyka. Miles Aldridge to „wpływowe oko” w świecie fotografii mody, a jego wizja – wydawało się – najlepiej wyraża to, co chcielibyśmy zakomunikować. Byliśmy całkowicie przekonani, że to właściwy wybór, ponieważ szukaliśmy artysty, który będzie w stanie ukazać optymizm i geniusz włoskiej piosenki.
Nie wybraliśmy Milesa Aldridge’a wyłącznie ze względu na jego talent, ale również ze w względu na jego muzyczną wrażliwość. Muzykę przybliżył mu między innymi jego ojciec, sławny dyrektor artystyczny, współpracujący z The Clash i Erikiem Claptonem.
Podobnie jak w poprzednich latach, nie zwracaliśmy większej uwagi na narodowość fotografa. Sztuka, podobnie jak kawa, jest językiem uniwersalnym. Co się tyczy fotografii, może ją zrozumieć każdy, jeśli artysta jest na tyle wrażliwy, by zinterpretować nawet najbardziej „frywolne” tematy z właściwym sobie talentem i głębią.
Zdjęcia do kalendarza powstawały w wytwórni Cinecittà, mającej „kultową” pozycję w świecie filmu. Co Aldridge sądzi o tym miejscu?
Miles jest gorącym wielbicielem Federico Felliniego: w każdy zdjęciu znajdziemy coś, co go przypomina. Sposobność fotografowania w wytwórni Cinecittà i wykorzystanie pomocy profesjonalistów, którzy pracowali przy filmach Felliniego i innych klasycznych produkcjach, dały zdjęciom posmak autentyzmu.
Mówiąc od stylu Aldridge’a, słyszymy o „poszerzonej rzeczywistości”, innymi słowy o obrazach, które odbiegają od rzeczywistości i tworzą ją na nowo. Czy może pani powiedzieć coś więcej o tym pomyśle?
Dam przykład: na zdjęciu Baciami piccina „poszerzoną rzeczywistością będzie obraz kobiety mającej „romans” z filiżankami. Całuje je, nęcąco wspierająca się o łóżko, oświetlona słońcem przebłyskującym przez żaluzje. Możemy sobie wyobrazić, że scena ma miejsce gdzieś w hotelu w Los Angeles. Obraz ten można w nieskończoność kojarzyć ze scenami filmowymi – to przetworzenie pozornie normalnej sceny, która zinterpretowana z innego punktu widzenia, zostaje przekształcona w nowe obrazy.
Począwszy od sztuki i kultury w zeszłorocznym kalendarzu autorstwa Leibovitz, po Włoską Muzykę zinterpretowaną przez Aldridge’a – niewątpliwych filarów stylu włoskiego – nadal jedną z jego największych atrakcji jest kawa. Czy pani zdaniem, można ją uznać za symbol włoskiego stylu życia?
Jestem pewna, że tak. Uważamy, że espresso jest częścią kultury, albowiem zawiera w sobie cała tę kreatywność, życie przyjemnością i towarzyskość – klasyczne od wieków włoskie cechy. Stanowi również jeden z najlepszych symboli włoskiego stylu życiu i z dumą możemy powiedzieć, że nasza marka reprezentuje prawdziwy blask i wyrafinowanie naszego kraju.
Czy w międzynarodowej kampanii Lavazza – podobnie jak w ubiegłym roku – wykorzystacie zdjęcia z kalendarza?
Niektóre zdjęcia z tegorocznej edycji kalendarza przedstawiające włoski styl i charakter pojawią się w międzynarodowej kampanii. Wybierzemy dwa lub trzy tematy, które będą reprezentować naszą markę, głownie na potrzeby produktu A Modo Mio, najdoskonalszego wyrazu „osobowości” Lavazzy i pragnienia, aby autentyczny włoski styl dotarł na wszystkie place wielkich miast na całym świecie.
Czy za pomocą tej pogodnej, lekkiej tematyki zamierzacie przedstawić publiczności jakieś specjalne przesłanie?
Cechą muzyki jest lekkość, a kalendarz na rok 2010 będzie pełny życia, optymistyczny, pełen nadziei na przyszłość. Gdy się nad tym zastanowić, muzyka lat pięćdziesiątych stanowiła dla Włochów punkt zwrotny: pomogła ludziom żyjącym po wojnie wejść w koniunkturę gospodarczą, ponieważ w całym kraju powstawały nowe bary i sale tańca, gdzie można było usłyszeć wspaniałych artystów. Nowe pokolenie, być może nie tak zamożne, ale z pewnością bogatsze pod względem uczuciowym, z powodzeniem znalazło swe miejsce w świetnej koniunkturze gospodarczej.
To właśnie mamy nadzieję osiągnąć: w nowy rok 2010 wejdziemy w pogodnym, pełnym nadziei nastroju. Muzyka i kawa są ściśle ze sobą powiązane, i to jest właśnie rola dla marki Lavazza w 2010 r. – jej przesłanie pełne energii i pozytywnej siły.
Na potrzeby internetowej strony kalendarza Lavazza wykreowano typowo włoską miejscowość,
w której internauci mogą rozmawiać o fotografii i muzyce
Lavazza stworzyła wirtualne miasto z ulicami i tradycyjnym piazza, gdzie można zapomnieć o świecie
i zaplanować spotkanie towarzyskie przy kawie. Odwiedź typowo włoską miejscowość, przeżyj dynamiczne
chwile w sieci, nie ruszając się z domu.
The Real Italian Web Experience to platforma wirtualna, strona, która z jednej strony jest hołdem złożonym
kalendarzowi Lavazza na rok 2010, z drugiej jest otwarta na nowe interpretacje włoskiej kreatywności i tego, co
reprezentuje ona we współczesnym świecie.
Lavazza, we współpracy z internetową agencją Dodicitrenta z Mediolanu, odtworzyła dla sowich miłośników
niewielki przekrój belpaese”, który wraz z charakterystycznymi elementami i obrazami, stanowi symbol włoskiej
kultury, takiej jak postrzega się ją w kraju i za granicą.
To nieistniejące w rzeczywistości miejsce jest otwarte dla gości, i poza możliwością zanurzenia się w scenerii
łączącej zdjęcia Aldridge’a, pozwoli im zetknąć się z Real Italian Web Experience, podkreślając zarazem
najważniejsze aspekty dobrej zabawy i wspólnego przeżycia.
Odwiedzający stronę mogą wybierać wśród rozmaitych doznań i podróży po tym niezwykle fantazyjnym
mieście, korzystać z różnych okazji, by nawiązać bezpośredni kontakt i obcować z innymi.
Projekt: The Real Italian Web Experience obejmuje również narzędzia interaktywne, które użytkownicy mogą
pokazywać i importować z Facebooka i Twittera, tym samym umacniając więź marki Lavazza z jej miłośnikami.
Trasy proponowane przez Lavazzę
Gdy już znajdziesz się w mieście, wejdź do baru i zaproś przyjaciela na dobrą kawę. Usiądź pod balkonem pod
typowym miejskim domem i zadedykuj specjalną serenadę ukochanej osobie. Kontunuuj wizytę, wejdź do baru
na środku placu i spróbuj swoich sił w karaoke. Zatrzymaj się na chwilę, by podziwiać artystę ulicznego, poproś
go o portret, który wyślesz przyjacielowi. Skieruj kroki na plażę i odpocznij pod zarezerwowanym dla Ciebie
parasolem. Po powrocie na główny plac, zanim wyjdziesz z sieci, wybierz pocztówkę w kiosku i wyślij ją jako
pamiątkę tej spektakularnej podróży.
www.lavazza.com