wydarzenia
12% normy Bartosza Muchy
Galeria BWA we Wrocławiu zaprasza na wystawę 12% normy Bartosza Muchy.
„12% normy” to kolekcja 11 obiektów (plus jednej, realizacyjnej porażki) zaprojektowanych na przestrzeni ostatniego roku przez Bartosza Muchę i wyprodukowanych przez Galerię Design – BWA Wrocław.
Realizacją tą Mucha, baby genius polskiej sceny dizajnerskiej, podsumowuje pięć lat funkcjonowania głośnego, jednoosobowego studia POOR design.
Projektant (grafik z wykształcenia) przez ostatnie lata rozprawiał się z absurdem mechanicznych czynności, którym asystują przedmioty codziennego użytku. Ideologia low-tech i wykorzystanie surowych, „biednych” materiałów – płyty OSB, gumy, papieru, filcu – doprowadziły artystę do najbardziej radykalnych przedsięwzięć, a wśród nich do „produkcji” krzesła-widma (użytkownik kucając opiera się plecami o ścianę, w wersji dekadenckiej zasiada przy ścianie „po turecku” lub się pokłada). W bogatym dorobku studia nie brakuje też sukcesów komercyjnych, jak słynny już „Spinacz” (drewniany spinacz do bielizny jako USB), za który Mucha otrzymał główną nagrodę w prestiżowym konkursie dla młodych projektantów „Make Me” w 2008 roku.
Pokazywany w listopadzie we Wrocławiu projekt „12% normy” to ostatnia prosta studia POOR design i zapowiedź działalności PARARCH, koncentrującej się na działalności paraarchitektonicznej.
W kolekcji „12% normy” znajdą się realizacje charakterystyczne dla dotychczasowej działalności studia POOR. Ponownie Mucha eksploatuje klasyczne formy przedmiotów występujących w najbliższym otoczeniu człowieka. Kilkakrotnie podejmuje temat lampy nocnej oraz wieszaka na ubranie, grając jednak z naszymi przyzwyczajeniami i oczekiwaniami. Nigdy wcześniej prace Muchy nie były do tego stopnia narracyjne. Idealnie pokazuje to projekt sztabki złota, która otrzymała dodatkowe zastosowanie – według pomysłu projektanta jest trzonem szczotki do butów (konfrontacja materiału zacnego i zdegradowanego, historia „od pucybuta do milionera” w pigułce).
Szczególne miejsce w kolekcji zajmuje „Schron”, biały dmuchany kokon zaprojektowany dla ofiar klęsk żywiołowych. Minimalistyczny obiekt gwarantuje intymność w zatłoczonych, tymczasowych miejscach, w których poszkodowani oczekują na pomoc i powrót do codziennego życia. Nadrukowane miejsce na PESEL umożliwia im zachować stosunek własności w prowizorycznej sytuacji. Jak dodaje Mucha: „odpowiednio wyprofilowany dach i ścianki pozwalają na przebywanie również na wolnym powietrzu podczas niewielkich deszczów”.
Produkcji przedmiotów towarzyszy „gorączka projektowa”: pomysł → szkic → rysunek techniczny → produkcja.
Jeden przedmiot na jeden miesiąc.
Przygotowania można śledzić na blogu POOR: http://www.poor.pl/pooreng/12.htm
W galerii oprócz prac prezentowane będą instrukcje obsługi przedmiotów.
Wystawie towarzyszy katalog z reprodukcjami, tekstami krytyków i raportem autora. Na wernisażu zagra zespół Maria Celeste, której frontmanem jest Bartosz Mucha.
Bartosz Mucha urodził w Krakowie w 1978 roku. Artysta grafik, projektant 2 i 3D, wokalista, twórca marki poor design. W 2004 otrzymał dyplom w Pracowni Projektowania Plakatu prof. Piotra Kunce (ASP w Krakowie). Jego twórczość prezentowana była m.in. podczas indywidualnych wystaw w Galerii BB w Krakowie i we Wrocławiu (2005), Galerii F.A.I.T. w Krakowie (2006), wystawie „My Word” w warszawskiej Zachęcie(2007), Vienna Design Week (2008 i 2009), Real-World Laboratory Francja, Belgia, Austria (2008 i 2009). Twórczość Bartosza Muchy sytuuje się na pograniczu sztuki i dizajnu. Posługuje się wprowadzonym przez siebie pojęciem fiksacji funkcjonalnej oznaczającej nieumiejętność dostrzeżenia nowego użycia obiektu skojarzonego uprzednio z innym celem, występuje przeciwko stereotypom dotyczącym funkcjonalności przedmiotów użytkowych jak i schematom dotyczącym sposobów życia we współczesnym społeczeństwie.
Źródło i zdjęcia: www.bwa.wroc.pl