wydarzenia
Anabasis. Rytuały powrotu do domu
W piątek 2 października 2009 odbędzie się finisaż wystawy nazwanej przez jedną z czołowych polskich krytyczek Monikę Małkowską „magical mystery tour”.
Wernisaż ma miejsce w Willi Ludwika Grohmana w Łodzi.
Wystawa odbywa się w ramach trwającego w Łodzi Festiwalu Dialogu Czterech Kultur.
Anabasis. Rytuały powrotu do domu to twórczość 27 artystów, ponad 40 prac i kilkanaście produkcji przygotowanych specjalnie z myślą o Łodzi.
Artyści, którzy zaprezentowali swoje prace to: Lida Abdul, Helena Almeida, Mieke Bal, Yael Bartana, Rita Sobral Campos, Jonas Dahlberg, Edith Dekyndt, Elmgreen & Dragset, Famed, Jarosław Fliciński, Kasia Fudakowski, Lothar Hempel, Teresa Hubbard / Alexander Birchler, Marine Hugonnier, Danilczyk & Krakowska, Susanne Kriemann, Agnieszka Kurant, Sharon Lockhart, Ernesto Neto, Adrian Paci, Mai-Thu Perret, Agnieszka Polska, Pedro Cabrita Reis, Mathilde Rosier, Esther Stocker, Andriej Tarkowski.
To pierwsza zakrojona na tak szeroką skalę wystawa w ramach FD4K i jeden z najbardziej imponujących pokazów w tym sezonie artystycznym w Polsce.
Powrót do domu to temat uniwersalny; tak samo jak przewodni motyw tegorocznej edycji festiwalu – „terytorium”. Nieprzerwany przepływ czasu, który przybiera formę historii, można postrzegać jako ciąg powrotów i wspomnień, w którym pamięć odgrywa rolę łącznika między przeszłością a teraźniejszością. Zarówno z ideą terytorium, jak i z ideą powrotu do domu kojarzy się poczucie przynależności. Przestrzeń (terytorium) i miejsce (dom) wiążą się z doświadczeniem głębokiej tęsknoty (nostalgii i melancholii). Jedno i drugie bywa źródłem wewnętrznych konfliktów. Wystawa Anabasis. Rytuały powrotu do domu ukazuje różne wymiary powrotu: między intymnym i publicznym, uwewnętrznionym i upamiętnionym, między mitologiami osobistymi i zbiorowymi.
Wszyscy zaproszeni artyści funkcjonują w odniesieniu do napięcia, które z jednej strony wyznacza wewnętrzna podróż w Zwierciadle Andrieja Tarkowskiego (fetyszyzacja domu i konieczność emigracji wewnętrznej), z drugiej zaś – ironiczno-dekadenckie studium nostalgii i dekonstrukcja tematu w Pogardzie Jeana-Luca Godarda, z jego ironicznym przywołaniem Odysei jako jeszcze jednej potencjalności, symbolicznego ujęcia archetypowego tematu powrotu do domu. Wystawa jako zbiór rytuałów jest ćwiczeniem w dystansowaniu się i przybliżaniu na drodze do wyznaczenia psychologicznej przestrzeni obcości i swojskości. Niektórzy spośród artystów stworzyli projekty nawiązujące bezpośrednio do Łodzi, jej lokalizacji i tematu wystawy.
Anabasis. Rytuały powrotu do domu prezentowana jest w nastrojowych wnętrzach pochodzącej z końca XIX wieku willi niemieckiego przemysłowca Ludwika Grohmanna, jednej z pierwszych łódzkich luksusowych rezydencji, które świadczyły o ekonomicznej prospericie miasta na przełomie wieków. Willę zaprojektował w 1889 roku Hilary Majewski, a jej architektura nawiązuje do włoskiego renesansu. Istotna część wystawy, w tym unikatowy zbiór polaroidów Andrieja Tarkowskiego (Instant Light), znajduje się w pobliskiej willi Henryka Grohmanna (wybudowanej w roku 1892 i zaprojektowanej częściowo najprawdopodobniej przez Otto Wagnera), z eklektycznymi wnętrzami, nawiązującymi między innymi do wiedeńskiej secesji. W willi obecnie mieści się Muzeum Książki Artystycznej z niezwykłą kolekcją własności Jadwigi i Janusza Tryznów i jedyną w swoim rodzaju pracownią wyposażoną w stare maszyny drukarskie. (Adam Budak)
Prace artystów z różnych stron świata znalazły w Łodzi wyjątkowe miejsca prezentacji – dwie zabytkowe fabrykanckie wille Ludwika i Henryka Grohmanów.
W piątek po dawnym imperium Grohmanów uczestników finisażu oprowadzi Joanna Podolska.
Źródło i zdjęcia: www.4kultury.pl