wydarzenia
Dizajn udomowiony wystartował
Ruszył Dizajn udomowiony! Trzecia edycja akcji Dizajn udomowiony, organizowanej przez Galerię Wnętrz Domar z Wrocławia, dowodzi, że polska branża wyposażenia wnętrz śmiało patrzy w przyszłość i ma coraz więcej do zaproponowania. Z kolei klienci, architekci i projektanci wnętrz coraz bardziej są zainteresowani polskim wzornictwem – podczas premierowej Nocy z dizajnem Galerię odwiedziło ponad 3000 osób!
Dizajn udomowiony to akcja, która jest najważniejszym wydarzeniem w kalendarzu imprez organizowanych przez Galerię Wnętrz Domar. To oficjalne rozpoczęcie wnętrzarskiego sezonu we Wrocławiu, okazja do prezentacji nowych modeli, kolekcji, do przypomnienia klasyków polskiego wzornictwa, obejrzenia wystaw, ekspozycji, prezentacji, spotkań z przedstawicielami firm, projektantami, handlowcami – jednym słowem duża dawka „udomowionego” dizajnu.
Prosto z Mediolanu
Dizajn udomowiony 2011 rozpoczął się 9 czerwca od Nocy z dizajnem. O godzinie 20.00 pierwszych przybyłych gości powitał Jakub Wallner – dyrektor Galerii Wnętrz Domar. Od wejścia też czekały na nich dizajnerskie atrakcje, a tegoroczna główna ekspozycja odbywała się pod hasłem „Meble – wczoraj i dziś”.
W holu głównym Galerii można było podziwiać niemal wierną kopię polskiej ekspozycji „Young Creative Poland: In production” – obejrzeliśmy na niej m. in. świetnie znane już modele sof firm Noti i Iker, stołki Plopp Oskara Zięty oraz absolutnie premierowy zestaw mebli młodzieżowych Young Users, który dla Meble Vox zaprojektowała Marta Krupińska. Mediolańskim akcentem były też meble Tomka Rygalika dla marki Comforty – również debiutujące na tegorocznych włoskich targach. Ogromne zainteresowanie wzbudziły dwa nietypowe systemy siedzisk Noti – Cubber i Bouli – powstałe w ramach Programu Edukacyjno-Projektowego poznańskiego Uniwersytetu Artystycznego. „Dziś” polskich mebli ukazywały także nowości firmy Paged – modele prezentowane w tym roku w Mediolanie (a stworzone m. in. przez studentów krakowskiej ASP) i kolekcję Celebrites Line stworzoną przez gwiazdy polskiego showbiznesu: Natalię Kukulską, Oliviera Janiaka i Michała Piróga. Swoje nowe propozycje pokazały m.in. Kler, Olta, Livingroom by Mebelplast, Woodways, Noti, Iste, Jafra, Bizzarto, Fameg.
O tym że nie brakuje nam młodych utalentowanych projektantów mogliśmy przekonać się oglądając wystawę, prezentującą projekty grzejników powstałe w ramach konkursu Terma Design – niektóre już wdrożone do produkcji, oraz na ekspozycjach prac studentów wrocławskiej ASP i w przygotowanej przez nich strefie relaksacyjnej. To najmłodsze pokolenie będzie wkrótce czynnie kształtować polskie wzornictwo, a sądząc z ilości obecnych na Nocy z dizajnem młodych ludzi, z pewnością nie zabraknie im odbiorców.
Solidne tradycje
A co z historią Polskich mebli? Tu przede wszystkim zwracała uwagę ekspozycja przygotowana przy wsparciu firmy Fameg, prezentująca historię tej wyjątkowej polskiej marki oraz modele thonetowskich krzeseł, będących niemal równolatkami świętującego 130-lecie Famegu. Paged Meble również docenił swój historyczny dorobek i wdrożył ponownie do produkcji 3 modele autorstwa Mariana Sigmunda, architekta i projektanta żyjącego w latach 1902-1993, założyciela Spółdzielni Artystów „Ład”, powstałe w latach 60. XX wieku. Wreszcie historia polskich mebli to ostatnie dwie dekady bardzo intensywnego rozwoju i takie klasyczne już polskie meble jak Ara (Profap) czy Flaming (Iker), Scherzo (Kler) czy Clash (Ludwik Styl) – produkowane już od kilku, bądź kilkunastu lat i nadal znajdujące swoich nabywców.
Nowe marki, nowe wrażenia
Podczas Nocy z dizajnem odbyła się ogólnopolska premiera Concept Store Galeria Noti – obok mebli tego dynamicznego polskiego producenta (np. premierowej kolekcji King autorstwa Piotra Kuchcińskiego) znajdziemy w niej cały szereg polskich i zagranicznych marek (m. in. Zieta Prozessdesign, Sztuka Beskidzka, Fivetimesone, Mooi, Arper, Magis, Blanco, Luzifer, Me Too). Podczas otwarcia miał miejsce niezwykły pokaz – pompowanie, i to w dodatku ręczne, stołka Plopp – które dokonało się dzięki wspólnym wysiłkom Oskara Zięty, Piotra Kuchcińskiego oraz Michała i Ryszarda Balcerkiewiczów. Nowe ekspozycje zaprezentowały też inne marki obecne na terenie Galerii – m. in. firmy Jafra i Pyka. Na ponad 3000 przybyłych na Noc z Dizajnem gości czekało również wiele wrażeń natury muzycznej, gdyż imprezę zakończył energetyczny koncert popularnej wokalistki Noviki.
Wystawy przygotowane na potrzeby Dizajnu udomowionego 2011 będzie można oglądać do 9 lipca 2011. W tym czasie na terenie galerii funkcjonuje jak co roku specjalny system oznaczeń nowości i ciekawych mebli prezentowanych na poszczególnych stoiskach. Każdy z odwiedzających galerię może je sprawnie prześledzić korzystając ze specjalnej mapki. Akcja ma także swoje odbicie na profilu Facebook Galerii Wnętrz Domar oraz na jej stronie www.
Kilogram mebla
Tegorocznej edycji Dizajnu udomowionego po raz pierwszy towarzyszył nowy, branżowy akcent – panel dyskusyjny „Scenariusze rozwoju polskiej branży meblowej. Rola wzornictwa, promocji, tworzenia wizerunku”, który odbył się 9 czerwca o godz. 12.00 we wrocławskim hotelu Monopol. Panel poprowadzili: dyrektor Profundo PR Michał Mrożewski oraz redaktor naczelny Meble biznes.pl Marek Hryniewicki. Spotkanie rozpoczęło się od prezentacji przygotowanych przez Zuzannę Skalską, konsultantkę ds. badania i monitorowania trendów VanBerlo Design strategy + Product development oraz Tomasza Wiktorskiego, eksperta w zakresie badań rynku meblarskiego B+R Studio. Czego możemy się spodziewać w najbliższym czasie zdaniem Zuzanny Skalskiej? Przede wszystkim docenienia rzemiosła i manualnych umiejętności. Coraz ważniejsze staną się potrzeby kobiet oraz ludzi starszych. Będziemy szukać bliskości natury – nawet w największych miastach – i przyjaznych, nowoczesnych technologii. Z kolei w wystąpieniu Tomasza Wiktorskiego szczególnie poruszające okazało się zestawienie cen „kilograma mebla” polskiego, włoskiego i niemieckiego. Jak zniwelować niekorzystną dla polski różnicę cenową zastanawiali się zaproszeni przez Galerię Wnętrz Domar przedstawiciele czołowych polskich firm meblarskich, eksperci związani z branżą, projektanci i przedstawiciele mediów – dyskusję zdominował wątek współpracy przemysłu z projektantami wzornictwa przemysłowego oraz postulaty konieczności podjęcia odpowiednich grupowych działań promocyjnych na arenie międzynarodowej.
W panelu wzięli udział m. in. Ryszard Balcerkiewicz (Galeria Noti/ Balma), Marek Hryniewicki (Biznes Meble.pl), Michał Mrożewski (Profundo PR), Marek Kołakowski (Mebelplast), Julita Julitta Maciejewska-Walczak (Woodways), Piotr Lisowski (Abra), Anna Gołębicka (Meble Paged), Zbigniew Mrozek (ADe Line), Bartosz Zamirowski (Galeria Wnętrz Domar), Oskar Zięta (Zieta Prozessdesign), Tomasz Augustyniak (projektant), Radosław Nowakowski (projektant), Czesława Frejlich (ASP Kraków).
Partnerem akcji jest agencja Profundo PR.
Dizajn udomowiony 2011
Data: 9 czerwca 2011- 9 lipca 2011
Miejsce: Galeria Wnętrz Domar, ul. Braniborska 14
Źródło i zdjęcia: www.profundo.pl