lifestyle
KODO – dusza ruchu
Mazda Motor Corporation zapowiada nowy motyw stylizacji o nazwie “KODO – dusza ruchu” i prezentuje model koncepcyjny w pełni wyrażający tę linię projektową.
To model – Mazda SHINARI.
Od czasu wprowadzenia na rynek pierwszego samochodu osobowego, Mazda R360 Coupe, 50 lat temu, Mazda bada możliwości wyrażenia motywu “ruchu”, oferując design, który jest ekscytujący zarówno dla właściciela samochodu, jak i dla osób oglądających go na ulicy. Koncepcja „Zoom-Zoom” zapoczątkowała nowy kierunek stylizacji Mazdy – podkreślania bardziej atletycznego i sportowego charakteru we wszystkich modelach, począwszy od Mazdy6, poprzez RX-8 do Mazdy2. W ostatnich latach ten motyw ruchu znalazł odzwierciedlenie w serii modeli koncepcyjnych NAGARE, inspirowanych pięknem natury, a ostatnio w najnowszym modelu w gamie – Mazda5.
Od chwili zaprezentowania Mazdy6 pierwszej generacji w 2002 r., Mazda otrzymała ponad 30 nagród za design swoich samochodów.
Ikuo Maeda, główny projektant Mazdy, wyjaśnia genezę nowej linii projektowej: “Rozwijając motyw ruchu, design Mazdy koncentruje się na mocy, pięknie i ekspresji charakterystycznej dla świata zwierząt. Ten ruch jest tak pełny witalności i siły, że wzbudza emocje u osób, które go obserwują. Nazwaliśmy go “KODO – dusza ruchu”, a naszym celem jest wyrażenie dynamiki ruchu i prędkości w nowych projektach”.
Maeda dodaje: “Cztery ośrodki stylu Mazdy, zlokalizowane w Japonii (Hiroshima i Yokohama), Europie (Frankfurt, Niemcy), i Ameryce Północnej (Irvine, California) podjęły wyzwanie i pracują intensywnie nad stworzeniem przełomowego wyrazu ruchu w designie samochodowym i zastosowaniem go w nowych modelach Mazdy”.
Mazda SHINARI
Mazda SHINARI to designerska koncepcja czterodrzwiowego, czteroosobowego sportowego coupé, która doskonale odzwierciedla ideę KODO – duszy ruchu. Mazda SHINARI prezentuje kilka nowych elementów, które zostaną powielone w modelach seryjnej produkcji i jest pierwszym przedstawicielem nowego motywu „Kodo – dusza ruchu”.
Japońskie słowo SHINARI opisuje potężną, a jednocześnie subtelną manifestację siły, którą obserwujemy wyginając przedmioty wykonane z materiałów o dużej sprężystości – takich jak stal czy bambus. Opisuje ono również człowieka czy zwierzę w chwili, w której spina się do wykonania szybkiego ruchu. To właśnie z takich obrazów powstała nazwa tego modelu koncepcyjnego.
Wystarczy rzut oka na SHINARI i emocje biorą górę. Kształt tego samochodu odzwierciedla ruch ciała z wyraźnie wykształconymi mięśniami, subtelny lecz pełen napięcia. Pragnieniem Mazdy było zdobyć serca miłośników samochodów i przejść dalej, niż nakazuje racjonalna logika. Ten kształt całkowicie realizuje to pragnienie.
Siła emanuje z każdego elementu karoserii Mazdy SHINARI, która wygląda jakby w każdej chwili była gotowa do skoku. Wyjątkowe przednie błotniki są rozwinięciem elementów, które spotkamy w RX-8. Podkreślają one przednie koła i akcentują dynamikę sylwetki samochodu, w stylu równocześnie sportowym i eleganckim. Charakterystyczne linie spływają z przednich błotników do tyłu i przenikają się z liniami ciągnącymi się do przodu z tylnych nadkoli. To połączenie tworzy wrażenie potężnego napięcia.
Trójwymiarowa interpretacja pięciokątnej osłony chłodnicy podkreśla przynależność do rodziny Mazdy. Linia ruchu rozpoczyna się jeszcze na tej osłonie, a potem ciągnie przez maskę, błotniki, przednie lampy i zderzak. Szczególnie godnym uwagi wyrazem szybkości jest pas łączący osłonę chłodnicy z lampami – trójwymiarowy, będący nowym charakterystycznym elementem Mazdy.
Ograniczenie do elementarnej, mechanicznej funkcjonalności i doskonałej ergonomii pozwoliło stworzyć zorientowane na kierowcę wnętrze, które wyraża prędkość w środku auta.
Zasada ‘ergonomii dedykowanej prowadzeniu’ znajduje odzwierciedlenie w użytym w samochodzie interfejsie użytkownika, który ma możliwość wyboru dogodnego dla siebie trybu: „business”, „przyjemność” i „sport”, w zależności od sytuacji na drodze.
Więcej na www.mazda.pl