wydarzenia
Oddychająca wanna zwycięzcą
Projekt młodego chińskiego projektanta – Li Xi – wygrał 3. edycję międzynarodowego konkursu Jump the Gap.
Niezwykłe rozwiązanie designerskie, a zarazem ekologiczne Oddychającej Wanny (Breathing Bathtub) zapewniło mu zwycięstwo.
Li Xi został wybrany spośród 382 zgłoszeń nadesłanych z 54 krajów. Wśród 11 finalistów Jump the Gap znalazł się również Polak – Michał Mitek. Jednak pomysł na Oddychającą Wannę okazał się bezkonkurencyjny. Ogłoszenie wyników nastąpiło 24 września br. podczas otwarcia stoiska firmy Roca na międzynarodowych targach 100% Design w Londynie.
W skład jury weszli czołowi przedstawiciele świata architektury i projektowania: John Pawson jako przewodniczący, a razem z nim Héctor Serrano, Carlos Ferrater, Josep Congost, Alfredo Häberli, Carlos Lamela, Alberto Meda i Chantal Haimade.
„ Architektura bywa bardzo introspektywnym procesem. Kiedy jest się tak bardzo skoncentrowanym na własnej pracy, warto zobaczyć jak inni patrzą na podobne problemy wyzwania z własnej perspektywy. Projekty wszystkich finalistów konkursu Jump the Gap były ciekawe, jednak Oddychająca Wanna od samego początku wyróżniała się choćby z powodu inteligentnego rozwiązania w zakresie ochrony środowiska” – skomentował John Pawson zwycięski projekt podczas ceremonii i wręczył Li Xi nagrodę w wysokości 5000 Euro.
Oddychająca Wanna jest całkowicie nowatorską koncepcją designerską. Sprawia, że codzienna kąpiel staje się zdrowsza a zarazem bardziej przyjazna środowisku. Niezwykła wanna stworzona z rewolucyjnego materiału przypominającego gąbkę, dostosowuje się do kształtu użytkownika gwarantując w ten sposób ponad dwukrotnie niższe zużycie wody niż podczas zwykłej kąpieli w wannie, a jednocześnie podnosi jej komfort. Niezwykłe tworzywo Oddychającej Wanny filtruje wodę, tak że nieczystości przedostają się do jej niższej warstwy, a woda przez cały czas pozostaje czysta. Dodatkowo specjalna powłoka informuje użytkownika o konieczności wymiany wody.
Wśród 11 finalistów konkursu pochodzących z 54 krajów znalazł się również Michał Mitek – student Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. Polak zaprezentował innowacyjny projekt Active & Relax Bathroom, polegający na nowatorskim podejściu do łazienki jako pojedynczego, kompletnego produktu. W przyszłości mógłby on być oferowany przez firmę Roca i kształtować nowe kierunki w tworzeniu systemów łazienkowych. Active & Relax Bathroom został wyróżniony spośród 382 zgłoszeń nadesłanych z całego świata. Michał Mitek, mimo młodego wieku, prowadzi własne studio projektowe MitekDesign i w samym tylko 2009 roku był trzykrotnie nagradzany w krajowych i międzynarodowych konkursach z dziedziny designu i architektury. Polak podchodzi do designu jak do tworzenia rzeczywistości na nowo, a w swoich projektach stara się zachować idealne proporcje między formą i funkcją.
W finale, oprócz Chin i Polski, znalazły się również Hiszpania, Rosja, Czechy i Portugalia. Zaprezentowały one projekty: Box, Eroded Roca, Exedra Serie, Free Bath, Integration, Relaxation bath with variable volume, The Roca Landscape, Waterdrop Shower Room oraz Waterwear.
Podczas tegorocznych targów 100% Design London tematem przewodnim stoiska firmy Roca była interakcja ludzi z wodą w przestrzeni łazienkowej. Tak jak w ubiegłym roku jego autorem był znany projektant Hector Serrano, który podzielił przestrzeń wystawienniczą na trzy odrębne obszary. W pierwszej części odwiedzający mogli obejrzeć artystyczne wyobrażenie codziennych rytuałów, które mają miejsce w łazience. W drugiej – można było podziwiać 11 najlepszych projektów tegorocznej edycji Jump the Gap. Ich wizualizacje wyświetlano na tafli wody wypełniającej misy.
W trzeciej części wystawiono najbardziej spektakularny projekt 2009 roku czyli W+W, doskonały przykład produktu łączącego w sobie wszystkie strategiczne dla Roca elementy: innowację, design oraz zrównoważony rozwój.
Międzynarodowy konkurs dla projektantów Jump the Gap, stworzony przez Roca we współpracy z Centrum Wzornictwa w Barcelonie (BCD), skierowany jest do zawodowców i studentów architektury oraz projektowania w wieku do 35 lat, pochodzących z całego świata. Udział w konkursie to okazja do promocji dla młodych talentów.
Za pomocą inicjatywy Jump the Gap Roca nawiązuje do najważniejszej myśli swojej filozofii: „Design dziś na potrzeby przyszłych projektów.” Koncern dąży do tworzenia unikalnych rozwiązań przestrzeni łazienkowej, dlatego stale poszukuje, tworzy i rozwija innowacyjne pomysły. W ramach konkursu Jump the Gap poszukiwane są nowe rozwiązania pochodzące z różnych stron świata, które pozwalają pogodzić potrzeby społeczne z indywidualnymi. Roca dąży do odkrywania świeżych idei, które łączą dziś i jutro, marzenia i rzeczywistość.
Więcej informacji o konkursie na stronach www.jumpthegap.net oraz www.bcd.es
Źródło i zdjęcia: