wnętrza
Trans:Forming Design from Poland
„Trans:Forming Design from Poland” to podsumowanie i prezentacja efektów projektu „Design to dobre dla MSP”, realizowanego przez Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur, w którym wzięło udział dziesięć polskich firm z branży wyposażenia wnętrz. W ramach procesu firmy otrzymały kompleksowe wsparcie w zarządzaniu wzornictwem – nie tylko rozpoczęły współpracę z projektantami, ale także skorzystały z indywidualnych, profesjonalnych szkoleń z zakresu budowania strategii marki i komunikacji. Finałem projektu jest promocja powstałych kolekcji na dwóch ważnych, międzynarodowych wydarzeniach targowych –Maison&Objet w Paryżu (6-10 września br.) oraz Warsaw Home w Nadarzynie pod Warszawą (3-6 października br.) Na prezentowanych wystawach „Trans:Forming Design from Poland” będzie można zobaczyć dziesięć kolekcji, które są wynikiem współpracy firm ze znanymi polskimi studiami projektowymi.
Kierunek: wzornictwo
Projekt „Design to dobre dla MSP” jest realizowany przez Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur, w ramach Pilotażu „Granty na Dizajn” Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości. Celem projektu, który rozpoczął się we wrześniu ubiegłego roku, jest kompleksowe wsparcie dla dziesięciu przedsiębiorstw z branży meblarskiej z sektora mikro, małych i średnich firm we wdrażaniu wzornictwa i tworzenia strategii dla marek. Program skierowany jest do firm z całej Polski. Zakwalifikowały się do niego podmioty z województw: podlaskiego, warmińsko-mazurskiego, lubelskiego i dolnośląskiego. W ramach projektu przeprowadzono analizy potencjału wzornictwa oraz miniaudyty wzornicze z uwzględnieniem zasobów technologicznych, konkurencji, a także obecnych i potencjalnych klientów. Dla każdej z firm wybrany został projektant, by stworzyć autorską kolekcję mebli, odpowiadającą na obecne trendy i oczekiwania użytkowników. Cały proces koordynowany jest przez design managera. Firmy brały także udział w cyklu szkoleń z zakresu innowacji nietechnologicznej, np. ze współpracy z projektantami we wdrażaniu nowych kolekcji i ze strategii marki i komunikacji.
Finałem będzie promocja powstałych w ramach procesu kolekcji mebli prezentowanych podczas wystawy „Trans:Forming Design from Poland” na Maison&Objet oraz Warsaw Home. Obecność na tak ważnych w branży wydarzeniach targowych to wyjątkowa okazja do nawiązania międzynarodowych kontraktów handlowych i przedstawienia nowych możliwości projektowych i produkcyjnych firm oraz pierwszy test konsumencki powstałych kolekcji. Firmy współpracują w projekcie z doświadczonymi konsultantami w obszarze zarządzania designem oraz budowania marek i strategii komunikacji PR, a także z uznanymi i nagradzanymi projektantami wzornictwa przemysłowego. Wdrożenia nowych kolekcji zaplanowane są jesienią tego roku.
– Jesteśmy w erze nowego konsumenta. Użytkownicy śledzą trendy, są świadkami zmian technologicznych, ale też ekologicznych i gospodarczych. Szukają więc produktów niebanalnych i na dłuższy okres użytkowania. Na szczęście, skończyły się czasy, kiedy tylko cena odgrywała rolę, a konsumenci bardziej doceniają produkty i marki, które wpisują się w ich wartości. Zmieniać muszą się też same przedsiębiorstwa, ich sposób zarządzania. Udział w projekcie „Design to dobre dla MSP” daje firmom meblarskim możliwość konkurowania wzornictwem. Kolekcje, które powstały we współpracy z uznanymi studiami projektowymi, dają nie tylko przewagę wizerunkową, ale także unikalny produkt, którego szybko nie da się skopiować. Z drugiej strony przedsiębiorstwa otrzymują duże wsparcie w nowoczesnym zarządzaniu designem jako procesem, co pomaga im urynkowić produkty i umocnić marki. Uczestnicząc w projekcie, postawiły na otwartość i współpracę w zespołach interdyscyplinarnych, co jest kluczowe do wprowadzania innowacji na rynek – mówi Małgorzata Adamus, prezes Stowarzyszenia Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur.
Dziesięć firm, dziesięć kolekcji
Starannie dopracowane kolekcje powstałe w ramach procesu i prezentowane na wystawie „Trans:Forming Design from Poland” wpisują się w takie trendy takie jak: społeczeństwo w ruchu, powrót do źródeł, egonomia, potęga hybrydowości i są odpowiedzią na niszę rynkową. Bazują też na know-how oraz możliwościach technologicznych firm. Wśród projektów znajdują się: wyposażenie do mikroapartamentów (MOD by MICROOM /PAGOK-MEBLE, proj. DOROTA TERLECKA), siedziska do przestrzeni wspólnych (HILO by LIBRA SOFA, proj. SZYMON HANCZAR), meble domowo-ogrodowe (MALU by DOLUX-M, proj. NIKODEM SZPUNAR), oryginalne rozwiązania do przedpokoju (KA by KIELECKA FABRYKA MEBLI, proj. ANNA ŁOSKIEWICZ), funkcjonalne wyposażenie do łazienek (MOOD by DEVO, proj. DAWID GRYNASZ) czy oryginalne systemy ekspozycyjne do sklepów (AVENIR by ABM, proj. MARTA NIEMYWSKA-GRYNASZ). Powstały także meble wypoczynkowe nawiązujące do stylistyki vintage (DOTS by FURNITURE CONCEPT, proj. SYLWIA KOWALCZYK-GAJDA), kolekcja, która swoją geometryczną formą łączy tradycję z nowoczesnością (ROSETTE by VISSIV/NORD MEBEL, proj. AGATA KULIK-POMORSKA), propozycja eleganckich siedzisk z kobiecą duszą (AUDREY by SO_FEM/LECH-POL, proj. MAGDALENA KASPRZYCA), a także wyjątkowe obiekty bazujące na doskonałym rzemiośle, czerpiącym z ludowych inspiracji (SPLOT by SIKORSKI SUPREME FURNITURE, proj. ZOFIA STRUMIŁŁO-SUKIENNIK).
Branża meblarska w Polsce
W 2018 r. eksport polskich mebli osiągnął poziom 12,5 mld euro, co pozwoliło Polsce stać się 4. największym eksporterem mebli na świecie. W tym samym roku sprzedaż mebli w Polsce osiągnęła wartość ponad 44,5 mld zł*. Potencjał polskiej branży meblowej to aż 161 tys. pracowników zatrudnianych przez ponad 30 tys. podmiotów. Niewiele jest jednak rodzimych marek, rozpoznawalnych na rynkach międzynarodowych. Badania branży meblarskiej w Polsce, przeprowadzone przez PARP**, wskazują na intensywne zmiany, jakie zachodzą w firmach tej branży w ostatnich latach. Na pytanie, dlaczego przedsiębiorstwa coraz liczniej decydują się na współpracę z projektantami, 69% respondentów wskazało, że ich główną motywacją jest poprawa atrakcyjności oferty i tyle samo argumentowało, że dzięki projektowaniu chcą poprawić wizerunek swojej firmy. Kolejne 65% wskazało rosnące wymagania i oczekiwania konsumentów oraz chęć odróżnienia się od konkurencji. Z kolei 46% badanych liczyło, że współpraca z projektantem zapewni im większą konkurencyjność na rynkach zagranicznych.
* Źródło: International Trade Centre, czerwiec 2019 r., https://wspieramyeksport.pl/raporty-branzowe/B2.1/meble.
** Badanie „Diagnoza stanu design” na zlecenie PARP z 2015 r., w którym wzięły udział 333 firmy.
/KOLEKCJE, PRODUCENCI, PROJEKTANCI:
AUDREY by SO_FEM/LECH-POL, proj. MAGDALENA KASPRZYCA
AVENIR by ABM, proj. MARTA NIEMYWSKA-GRYNASZ
DOTS by FURNITURE CONCEPT, proj. SYLWIA KOWALCZYK-GAJDA
HILO by LIBRA SOFA, proj. SZYMON HANCZAR
KA by KIELECKA FABRYKA MEBLI, proj. ANNA ŁOSKIEWICZ
MALU by DOLUX-M, proj. NIKODEM SZPUNAR
MOD by MICROOM/PAGOK-MEBLE, proj. DOROTA TERLECKA
MOOD by DEVO, proj. DAWID GRYNASZ
ROSETTE by VISSIV/NORD MEBEL, proj. AGATA KULIK-POMORSKA
SPLOT by SIKORSKI SUPREME FURNITURE, proj. ZOFIA STRUMIŁŁO-SUKIENNIK
/OPERATOR/KOORDYNATOR PROJEKTU:
Stowarzyszenie Wzornictwo Przemysłowe Warmii i Mazur
/DESIGN MANAGEMENT:
Małgorzata Adamus, Monika Brauntsch, Renata Mikołajczyk, Marzena Radzka-Wiśniewska
/PROJEKT WYSTAWY:
Studio Gdyby
/IDENTYFIKACJA WIZUALNA WYSTAWY:
Marta Gawin
/ZDJĘCIA:
Marek Swoboda