Designteka

wydarzenia

Food Design

15.09.2010

Jak zapobiegać marnotrawstwu żywności, dlaczego czekolada smakuje lepiej, gdy ma fakturę koronki, jak łączyć zmysły w projektowaniu jedzenia.

13-15 września 2010 roku w Poznaniu, w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa odbyła się pierwsza w Polsce konferencja i warsztaty „Food Design – innowacje dla branży spożywczej”. Zajęcia prowadzili specjaliści z kilku krajów Europy w dziedzinie innowacji i Food Designu m.in. Marti Guixe – zwany ojcem Food Designu czy profesor Roberto Verganti specjalizujący się we wdrażaniu innowacyjnych rozwiązań strategicznych dla firm. Organizatorem warsztatów był Pro Design na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego. Były to pierwsze z cyklu pięciu warsztatów przybliżających rożne obszary designu zaplanowanych do końca roku. Kolejne warsztaty Co-creation (współtworzenie) już 23 września.

Food Design to innowacyjne projektowanie żywności, diety, doświadczenia związanego z przygotowywaniem jedzenia i konsumpcją. To również projektowanie produkcji i usług dla branży spożywczej. „Food Design innowacje dla branży spożywczej” to wydarzenie o charakterze edukacyjnym, z dziedziny designu dobrze rozwiniętej już w Europie, a w Polsce ciągle mało znanej (żadna z uczelni kształcącej projektantów nie prowadzi jeszcze kierunku studiów ani specjalizacji food design) rozpisane na trzy dni: 13 września – konferencja, 14 września – warsztaty otwarte, 15 września – warsztaty zamknięte dla firm z branży spożywczej. Food Design, dzięki innowacyjnym rozwiązaniom, prowadzi do udoskonalenia produktów i całego procesu produkcyjnego, wzmocnienia marki lub stworzenia nowych marek, poszerzenia dystrybucji, wejścia na nowe obszary rynku, a w rezultacie do zyskania przewagi konkurencyjnej i zwiększenia sprzedaży.

Foto: Imagekontainer/Knölke

Prowadzący konferencję i warsztaty to europejscy specjaliści w dziedzinie innowacji i Food Design: Roberto Verganti poprowadził wykład „Innowacja oparta na designie w branży spożywczej: Jedzenie ma znaczenie”, oraz warsztaty otwarte. Anną Meroni poprowadziła warsztaty zamknięte dla firm z branży spożywczej „Innowacje dla branży spożywczej w Wielkopolsce. Scenariusze przyszłości”, Marti Guixe „Food designing- O projektowaniu żywności”, Adam Tasi „Doświadczanie żywności i zapachów”, Katja Gruijters „Piękno jedzenia z natury”, Desiree Struijk „Doświadczenie multisensoryczne w branży spożywczej”.

Marti Guixe w swoim wystąpieniu „O projektowaniu żywności” przyznał, że gotowanie… go nudzi, nie interesuje go przyrządzanie posiłków. Food Design traktuje jako projektowanie konceptualne. Nowe, zaskakujące kształty produktów spożywczych, funkcjonalne rozwiązania jak np. innowacyjny pomysł na przekąski, które jemy podczas oglądania telewizji. Zamiast kłopotliwego trzymania chleba i pomidora w obu rekach zaprojektował przekąskę pomidora z chlebem w środku. Projekt ten uwieńczył performance w Galery H2O w Barcelonie. Marti pracuje także dla hiszpańskiej marki odzieżowej Desigual, dla której nowy wystrój salonów zaprojektował wspólnie ze znajomymi urządzając przyjęcia w salonach połączone z jedzeniem, muzyką. Efektem takich spotkań były spontaniczne graffiti na ścianach jako wyraz emocji , niepowtarzalnego doświadczenia związanego ze wspólna zabawą. Dla firmy Camper przygotował projekt restauracji, gdzie nie ma stolików tylko na schodach rozmieszczone są miękkie siedziska – poduchy i nastrojowe lampy. Taka niekonwencjonalna przestrzeń na pewno sprzyja nawiązywaniu bliskich relacji, dzięki braku dystansu miedzy siedzącymi . Kameralne oświetlenie wprowadza odpowiedni nastrój do długich rozmów przy jedzeniu. Konceptualnym i niezmiernie wyrafinowanym projektem był pomysł stworzenia fontanny miejskiej, w której zamiast wody wyrzucane są kostki lodu. W misie fontanny, w kostkach lodu chłodzić by się mogły butelki szampana, a ustawione wokół fotele sprzyjałyby organizowaniu spotkań towarzyskich, oczywiście do momentu … pojawienia się pierwszego patrolu policji.

Foto: Imagekontainer/Knölke

Foto: Imagekontainer/Knölke

Katja Gruijters podczas prezentacji „Piękno jedzenia z natury” mówiła o projektowaniu jedzenia z uwzględnieniem kilku punktów widzenia: potrzeb codziennych, aspektów kulturalnych, socjologicznych i psychologicznych, rytuałów, designu, społeczeństwa, technologii, wspólnego tworzenia. W jej podejściu do Food Designu dominujące jest ujęcie proekologiczne związane z zapobieganiem marnotrawstwu żywności. Statystki są niepokojące w gospodarstwach domowych marnujemy od 10 do 15 procent jedzenia, a w restauracjach wyrzuca się aż do 25 procent żywności. Nie wiadomo ile marnują supermarkety. Dlatego ciekawym rozwiązaniem może być stół zrobiony z … chleba, a więc w 100% jadalny.

Desiree Struijk łączy wszystkie zmysły w projektowaniu żywności stąd tytuł jej wystąpienia „Doświadczenie multisensoryczne w branży spożywczej”. Desiree przedstawiła krótka analizę trendów. Do niedawna w opisie stylu życia dominowały przymiotniki: zajęty, zmęczony, rozbity. Definicja przyszłości to: wiara, szczęście, więź. Z kolei w DNA produktów (cechy wyróżniające) powinny znaleźć się określenia: konsekwentny, spójny, autentyczny, inspirujący. Wszystkie doświadczenia z użytkowania produktu związane ze zmysłami: zapachem, dotykiem, smakiem, wzrokiem, słuchem powinny współgrać z DNA produktu, powinny być konsekwentnie zaprojektowane. Desiree proponuje design multisensoryczny, który porusza serca konsumentów, tworzy ponadczasowe wartości, a produkty budzą emocje.

Roberto Verganti podczas wykładu „Innowacja oparta na designie w branży spożywczej” skupił się na kluczowym pojęciu związanym z wprowadzeniem innowacji – de+signare to tworzenie, nadawanie nowych znaczeń produktom. Nowych znaczeń szukamy nie wewnątrz firmy lecz dobierając odpowiednich interpretatorów – specjalistów różnych branż, niezależnych autorytetów spoza przedsiębiorstwa. Tylko praca w takich multidyscyplinarnych zespołach daje szansę na prawdziwą innowację, tworzenie produktów o nowym, zaskakującym znaczeniu i wartości. Podczas warsztatów uczestnicy omawiali case study kilku marek m.in. Himalayan Salt, Starbucks Coffe, Kinder proponując innowacyjne rozwiązania z zakresu food design , które mogłyby wpłynąć na rozwój produktów i samych firm.

Foto: Imagekontainer/Knölke

Foto: Imagekontainer/Knölke

Program cyklu warsztatów z zarządzania designem:

„Co-creation” – wykład i warsztaty 23 września 2010r. prowadzone przez Fransa Joziassa, (PARK). Co-creation (Współtworzenie) – to innowacyjne narzędzie projektowe służące wykorzystaniu doświadczeń użytkowników i aktywnym włączeniu ich w proces projektowy tworzenia innowacyjnych produktów. Współtworzenie polega na rozpoznawaniu potrzeb użytkowników poprzez angażowanie ich w proces tworzenia produktów na każdym etapie jego powstawania: od szukania inspiracji, generowania nowych idei po weryfikowanie gotowych rozwiązań.

„Nowy Folk Design” – 15-19 listopada 2010r. to II edycja innowacyjnych warsztatów projektowania, tym razem będzie to nowoczesna biżuteria, odzież i przedmioty wyposażenia wnętrz inspirowane folkiem. Warsztaty prowadzone będą w interdyscyplinarnych zespołach z wykorzystaniem doświadczenia rzemieślników ludowych i ekspertów. Projektanci będą uczestniczyć w: wykładzie etnograficznym, analizie trendów, poznają nowoczesne materiały. Podobnie jak w ubiegłej edycji „Nowy Folk Design” zakończy się wystawą projektów podczas Światowych Dni Innowacji i wdrożeniami.

„Service Design” – 22 października 2010r., wykład i warsztaty prowadzone przez Fransa Joziassa (PARK). Projektowanie usług rozumiane jako projektowanie doświadczenia w każdym z punktów styku z użytkownikiem.

„Design for All” – 3 grudnia 2010 r. wykład i warsztaty prowadzone przez praktyków z Europy. Design for All czyli badanie potrzeb ekstremalnych użytkowników i wykorzystanie ich doświadczeń z użytkowania produktu w projektowaniu dla wszystkich.

Adresaci warsztatów: projektanci, menedżerowie firm (szczególnie odpowiedzialni za innowacje, rozwój produktu, marketing), pracownicy agencji reklamowych, marketingowych, consultingowych, pracownicy uczelni artystycznych, studenci, zainteresowani designem w jego różnych wymiarach.

Konferencja i warsztaty są bezpłatne, finansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Patronami medialnym cyklu konferencji i warsztatów design są: Dobre Wnętrze, Domosfera.pl , futu.pl, designteka.pl, oraz Re:design.

Aby wziąć udział w konferencji i warsztatach, wystarczy wypełnić formularz online: www.pro-design.com.pl

Więcej informacji : info@pro-design.com.pl lub pod numerem telefonu 601 534 688.

Miejsce warsztatów: Wyższa Szkoła Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa w Poznaniu, ul. gen. T. Kutrzeby 10, sala 004.

Informacje dla mediów: Monika Tokarska, PR Consultant Pro Design, tel. 61 81 51 787, 603 13 45 25, e-mail: monika.tokarska@pro-design.com.pl, www.pro-design.com.pl

Wizytówki

{designteka.pl}

{designteka.pl} to nowoczesny portal internetowy poświęcony wszystkiemu co związane z designem.

Piszemy o interesujących produktach, trendach, miejscach oraz wydarzeniach w polskim i światowym designie...

dowiedz się więcej

Twój artykuł w designtece

Chcesz opublikować ciekawy artykuł lub podzielić się z innymi ciekawym wydarzeniem?

dowiedz się więcej

Sugestie

{designteka.pl} to także Twoja strona!
Jeśli chciałbyś coś zasugerować
lub podzielić się z nami swoją opinią...

napisz do nas