wydarzenia
Kino i Design w stolicy
„Kino Bałtyk” czyli pierwsze kino zaprojektowane w łóżkach, wystawa wybuchowych przedmiotów i warsztaty „Every object tells a story” z Oskarem Ziętą, spotkania dla projektantów i architektów – to wydarzenia, które można zobaczyć od 21 września do 7 października w ramach festiwalu Gdynia Design Days – edycja warszawska w hali nr 50 w Soho Factory w Warszawie. Organizatorami wydarzeń Kino i Design w hali 50 są: Meble Vox, Drzwi i Podłogi Vox, School of Form, Amica, Festiwal Filmowy Transatlantyk.
Festiwal Gdynia Design Days w tym roku odbył się po raz piąty. Dyrektorem artystycznym tej edycji był Janusz Kaniewski. Jesienią warszawskie środowisko projektowe zaprasiło Gdynię do Warszawy tworząc w Soho Factory pierwszy festiwal sztuki projektowania w stolicy. W programie cztery wystawy: „Ładny Kraj”, kurator wystawy: Janusz Kaniewski, Iwona Kowalczyk, „Made in Poland – cudze chwalicie własnego nie znacie”, kurator wystawy: Janusz Kaniewski, Iwona Kowalczyk, „Bóg Humor Ojczyzna. Projektowanie rosyjskie”, kurator wystawy: Ksenia Kaniewska i „Przydaśki, wihajstry, pipanty. Wynalazki domowe Polaków 1939-1989”, kurator wystawy: Janusz Kaniewski. Cały Festiwal to wydarzenie łączące design, architekturę, muzykę, film, fotografię i dobrą kuchnię.
Kino
„Kino Bałtyk” – to pierwsze na świecie kino zaprojektowane w łóżkach. Pokazy w leżących lożach miały swoją premierę podczas sierpniowego Festiwalu Filmowego Transatlantyk w Poznaniu w samym sercu miasta, przed budynkiem Concordia Design – centrum innowacji, designu i kreatywności. Dyrektorem artystycznym Festiwalu Transatlantyk jest kompozytor i zdobywca Oskara Jan A.P. Kaczmarek. W kinie łóżkowych widzowie mają do dyspozycji własne 4m2 z własnym projektorem, ekranem i dźwiękiem. Można zaprosić partnera lub grupę przyjaciół i uczestniczyć w komfortowo zaaranżowanym intymnym seansie będąc jednocześnie na zbiorowym pokazie kina. Na widzów podczas Gdynia Design Days w Soho Factory czekają pokazy non stop cinema czyli codziennie od 21.09-7.10 w godz. 11-19 wchodząc do hali 50 można wziąć udział w seansie filmowym. W programie: dokumenty społeczne i artystyczne, etiudy studenckie I filmy fabularne z repertuaru Festiwalu Filmowego Transatlantyk. Współpomysłodawcą i autorem aranżacji kina plenerowego „Bałtyk” jest firma Meble Vox. Relacja z Festiwalu Transatlantyk
www.youtube.com/watch?v=4tV9GGRETCU&feature=relmfu
Design
„Every object tells a story” – wystawa, której kuratorem jest Oskar Zięta to projekt studentów I roku School of Form, pracowni Industrial Design. Studenci w ciągu dwóch tygodni rozbierali przedmioty masowej produkcji pochodzące z różnych gałęzi przemysłu. Dokonywali analizy wykorzystanych rozwiązań produkcyjno – materiałowych, a następnie budowali przestrzenne schematy wybuchowe. Celem projektu jest uświadomienie złożoności designu i ogromu pracy prowadzącej od koncepcji formy do wykonania. Zrealizowany projekt jest próbą odtworzenia całego procesu i znalezienia odpowiedzi na pytanie: „Jak to jest zrobione?”. Wystawa czynna od 21.09 – 7.10. w godz. 11.00-19.00. Jak powstała wystawa wybuchowych przedmiotów można będzie się przekonać osobiście podczas warsztatów „Jak to jest zrobione” studentów School of Form z Oskarem Ziętą – 29-30.09, godz. 12.00-17.00. Studenci będą rozkładali na elementy pierwsze technologicznie zaawansowane sprzęty marki Amica, która została zaproszona do tego projektu. Eksponaty trafią na wystawę „Every object tells a story”.
Natomiast 28.09, godz. 19.00 Oskar Zięta – architekt, projektant, technolog wystąpi z niekonwencjonalnym wykładem i prezentacją technologii FIDU – deformacji blachy pod wpływem ciśnienia.
Kino Bałtyk
Repertuar Festiwalu Filmowego Transatlantyk
codziennie od 21.09 – 7.10 godz. 11-19.00:
DOKUMENTY:
“Wielka Ucieczka” reżyseria Damian Nenow (Platige Image), 6 min.
Film stanowił obraz do którego muzykę tworzyli młodzi kompozytorzy w ramach finału konkursu muzyki filmowej Film Music Competition realizowanego w ramch programu muzycznego tegorocznego festiwalu Transatlantyk
„Pięćdziesiąt osób jedno pytanie” reż. Kamil Krolak, Irlandia 2012, 11 min.
„Jedno miasto, pięćdziesiąt różnych osób, jedno trudne pytanie…”
Krótki film który połączył ludzi z różnych części świata…
Jego wpływ na publiczność, oddzew w mediach jaki otrzymuje w różnych krajach oraz popularność na całym świecie – są niepowtarzalne.
„Czym jest muzyka filmowa?” reż. Adam Trzopek – produkcja: Festiwal Transatlantyk, 28 min
Film powstał podczas festiwalu Transatlantyk i jest dokumentalną opowieścią o procesie powstawania muzyki filmowej i jej twórcach.
Filmy Studentów School of Form specjalizacji Communication Design – STORYTELLING
Sześć krótkometrażowych produkcji autorstwa studentów School of Form to efekt zajęć na temat Storytellingu prowadzonych przez Monikę Górską. Studenci realizując krótkie formy filmowe poznawali strukturę i język filmowego opowiadania słowem, obrazem i dźwiękiem.
FILMY FABULARNE:
28.29.20.09 godz. 12:00
„Tej nocy będziesz mój” reż. David Mackenzie, Wielka Brytania 2011, 100 min.
Co się stanie, jeśli na 24 godziny zostaniesz nierozerwalnie związany z drugim człowiekiem? To właśnie przydarza się Adamowi (Luke Treadaway) i Morello (Natalia Tena). Oboje są muzykami – on gra elektro pop w duecie ze swoim kumplem Tyko; ona jest liderką punkowego zespołu The Dirty Pinks. Czekając na występ, wdają się w głupią sprzeczkę, którą słyszy przechodzący obok kaznodzieja. W imię miłości skuwa ich ze sobą kajdankami, po czym znika z kluczem. Początkowa frustracja bohaterów z czasem zamienia się w niechętną akceptację, a stąd już tylko krok do prawdziwego uczucia… Ta rockandrollowa komedia romantyczna, umiejscowiona i nakręcona w czasie festiwalu T in the Park w Szkocji, jest wybuchową mieszanką nieprzyzwoitego języka, żądzy, błota i głośnej muzyki. Film świetnie oddaje ducha muzycznych festiwali i dużych koncertów.
„Happy” reż. Roco Belic, USA 2011, 72 min
Szczęścia nie dają pieniądze, uroda ani zawodowy sukces – na to reżyser HAPPY ma argumenty nie do przebicia. Przybliża badania dowodzące, że zakupy nie uszczęśliwiają, a co najwyżej spełniają chwilową zachciankę i choć nasze materialne posiadanie w ostatnich czterdziestu latach poważnie wzrosło, nasze samopoczucie nawet nie drgnęło. Opowiada historię pięknej kobiety, która przed tragicznym wypadkiem zniekształcającym jej twarz była dalece mniej radosna i uśmiechnięta niż po nim. Zagląda do krajów dynamicznie rozwijających się, aby na przykładzie pracoholików umierających ze zmęczenia i przepracowania udowodnić, że nie tędy wiedzie droga do szczęścia. Gdzie zatem ruszyć, aby je znaleźć?