wydarzenia
Wystawa Hyper Hybrids
Galeria Szkła i Ceramiki BWA we Wrocławiu jest organizatorem pierwszej w Polsce retrospektywy projektów Basa van Beeka, które powstały w ciągu ostatnich 10 lat.
Bas van Beek jest niezwykle interesującą postacią aktualnej, designerskiej sceny w Holandii. Jego nazwisko wywołuje co jakiś czas skandale i fale krytyki, która skupia się nie tyle na jego projektach i realizacjach, co bardziej na wygłaszanych przez niego sądach i opiniach na temat sytuacji współczesnego designu niderlandzkiego.
Bas mówi otwarcie i z cynizmem o komercjalizacji produkcji przemysłowej, którą określa mianem „cyrku” i „małej burżuazyjnej farsy”, nie oszczędzając również kolegów po fachu, którzy skupiają się na lansowaniu własnych nazwisk i zaspokajaniu potrzeb zamożnych klientów, którzy podążając za modą nabywają kolejne obiekty pragnąc podkreślić swój status społeczny.
Limitowane kolekcje sygnowane wielkimi nazwiskami skupiają się na kreowaniu nowych trendów lub ślepym podążaniu za tymi już istniejącymi, nie przywiązując wagi do obiektywnej wartości samych przedmiotów. W świecie projektowania coraz częściej brakuje myśli intelektualnej, rozważań formalnych, a króluje modny banał.
Na wystawie zaprezentowane zostaną serie Prequesls i Royal Rip-Offs jak również designerskie projekty Basa powstające dla Pols Potten. Hyper Hybrids pokazuje szerokie spectrum działalności artysty, od prześmiewcy i krytyka, analityka sytuacji współczesnego designu, po designera, autora konkretnych obiektów użytkowych.
Prezentacja skierowana jest do wszystkich, którzy zmęczeni są dominacją wielkich nazwisk w świecie designu, promującymi kolejne produkty, których ceny konkurować mogą z dziełami sztuki współczesnej, gwiazdami product designu zamieniającymi się w międzynarodowych celebrytów przemieszczających się pomiędzy kolejnymi targami i wystawami.
Projekt Hyper Hybrids zmusza również do refleksji nad brakiem inwencji intelektualnej w przemysłowej produkcji i rosnącym konsumpcjonizmem, w którym najistotniejszą rolę błędnie odgrywają pojęcia unikalności, elitarności, wyjątkowości.
Bas van Beek – l’enfant terrible holenderskiego designu, jego zagorzały krytyk i demaskator. Jego kolejne projekty artystyczne porównać można do coverów muzycznych, bawi się istniejącymi obiektami i udowadnia, że funkcjonujące procesy technologiczne mogą służyć do generowania nowych form dewaluujących znaczenie limitowanych edycji. Bas van Beek udowadnia, że pojęcie ready made, funkcjonujące od lat w sztuce współczesnej można również interpretować w zakresie designu i architektury. Bas van Beek działa jednocześnie jako dydaktyk. Prowadzi pracownię designLAB w Rietveld Academie w Amsterdamie.
Źródło i zdjęcia: www.bwa.wroc.pl