wydarzenia
„Zaprojektowane. Polski dizajn 2000–2013″
Już 26 czerwca, w dniu premiery albumu Czesławy Frejlich i Dominika Lisika „Zaprojektowane. Polski dizajn 2000–2013”, w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie odbędzie się spotkanie promujące książkę. Gośćmi spotkania będą m.in. Tomek Rygalik, Krystian Kowalski, Jan Kochański oraz Grzegorz Niwiński i Jerzy Porębski. Przez pryzmat prezentowanych projektów dizajnerzy opiszą kondycję polskiego wzornictwa i nakreślą kierunki jego rozwoju.
„Zaprojektowane. Polski dizajn 2000–2013” to pierwsze tak obszerne kompendium wiedzy o współczesnym polskim wzornictwie prezentujące niemal 120 produktów autorstwa 90 dizajnerów oraz obszerne wywiady z najważniejszymi z nich, m.in. z Tomkiem Rygalikiem, Oskarem Ziętą, Bartoszem Piotrowskim, Renatą Kalarus, Michałem Łojewskim.
Publikacja dokumentuje zmiany, jakie na przestrzeni ostatnich lat zaszły w polskim wzornictwie. Jest podsumowaniem i zamknięciem okresu, gdy dizajn z dziedziny postrzeganej jako sztuka trafił do powszechnej świadomości Polaków, stał się też rozpoznawalną marką za granicą. Książka pokazuje, że niewątpliwy sukces polskiego meblarstwa nie jest jedynym osiągnięciem naszego wzornictwa. Projektujemy urządzenia specjalistyczne i AGD, zabawki i lampy, ubrania, a konstruowane według koncepcji polskich dizajnerów pociągi jeżdżą po Europie.
Dizajn w Polsce ma swoje indywidualności i rozpoznawalne, sztandarowe projekty. Jest na tyle złożony i różnorodny, że zdobycie wiedzy o nim wymaga dobrego przewodnika. Album „Zaprojektowane. Polski dizajn 2000–2013” nie pomija żadnego z istotnych zjawisk w rodzimym wzornictwie, pokazuje ważnych projektantów i najlepsze produkty. Autorzy, redaktor naczelna i współpracownik Ogólnopolskiego Kwartalnika Projektowego 2+3D, na karty swojej książki przenieśli dziennikarski krytycyzm i dociekliwość. Z zamieszczonych w albumie wywiadów z designerami dowiemy się, co ich zdaniem odróżnia dobry projekt od słabego, co jeszcze w polskim wzornictwie nie funkcjonuje sprawnie i dlaczego tak się dzieje a także czego możemy się spodziewać w przyszłości. Najlepsi specjaliści w swojej dziedzinie opowiadają, jak projektować fotel, pociąg, łódź, jak stworzyć markę modową. Dizajnerzy zdradzają też jakie wartości, tradycje i metody mają udział w ich pracy koncepcyjnej.
„Zaprojektowane. Polski dizajn 2000–2013” to uzupełniona o nowe treści, polskojęzyczna wersja publikacji Czesławy Frejlich i Dominika Lisika „Polish Design: Uncut”, opracowanej w 2013 roku przez 2+3D dla Instytutu Adama Mickiewicza.
Spotkanie przedpremierowe:
25 czerwca, godz. 18:00, Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie MOCAK, ul. Lipowa 4
Goście: Agnieszka Fujak, Jadwiga Husarska-Sobina, Katarzyna Jakubowska i Tomasz Orzechowski, Renata Kalarus, Paulina Kordos, Paweł Mikosz, Bartosz Mucha, Andrzej Śmiałek, Łukasz Tabakowski.
Premiera:
26 czerwca, godz. 18:00, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, ul. Pańska 3
Goście: Paweł Jasiewicz, Jan Kochański, Krystian Kowalski, Wojciech Małolepszy, Jeremi Nagrabecki, Grzegorz Niwiński, Bartosz Piotrowski, Jerzy Porębski, Tomek Rygalik, Michał Stefanowski
„Zaprojektowane. Polski dizajn 2000–2013”
2+3D, Kraków 2014
Premiera: 26 czerwca 2014
Autorzy: Czesława Frejlich i Dominik Lisik
Fotografie: Przemek Szuba
Projekt graficzny i skład: Kuba Sowiński, Wojciech Kubiena (Biuro Szeryfy)
ISBN 978-83-935975-3-6
Wydawca: 2+3D, www.2plus3d.pl
Partner: Instytut Adama Mickiewicza / Culture.pl, www.culture.pl
„Zaprojektowane. Polski dizajn 2000–2013”
Autorzy: Czesława Frejlich i Dominik Lisik
CYTATY Z KSIĄŻKI
Wciąż potrzebna jest edukacja, na pewno musimy nauczyć naszych odbiorców dizajnu. Nie chciałbym, aby był – jak w potocznym rozumieniu – fanaberią, przez którą trzeba płacić trzykrotnie więcej, nie wiadomo dlaczego. Zdarza się, że wzornictwo jest postrzegane wyłącznie jako narzędzie do zwiększenia sprzedaży i mamienia konsumentów.
Piotr Kuchciński
„Mamy świadomość, że by dogonić świat, nie wystarczy biec – musimy biec szybciej niż inni. Dizajn w naszych warunkach jest doskonałym narzędziem rozwoju, stosunkowo niedrogim, a znajdującym uzasadnienie w świadomości użytkowników.
Bartosz Piotrowski
Nie mamy takiej tradycji, jaką mają chociażby Włosi, którzy wyssali dizajn z mlekiem matek. Świadomość potrzeby dobrego projektowania buduje się latami, tego nie da się szybko osiągnąć. Nasza siła zawiera się w niebywałej dynamice i chęci rozwoju. Polacy łakną nowości i innowacji.”
Michał Łojewski
„Dzięki większej empatii i zdolności do wnikliwej obserwacji projektanci, bardziej niż producenci i pracujący dla nich menadżerowie, potrafią zrozumieć ludzi i ich rzeczywiste potrzeby. Potrzeby, nie zachcianki.”
Andrzej Śmiałek
OPINIA O KSIĄŻCE
„To czy będziemy krajem nowoczesnym i bogatym zależy w wielkim stopniu od tego, jaka część produkowanych w Polsce i eksportowanych wyrobów będzie też u nas dobrze ZAPROJEKTOWANA. Codziennie w różnych fabrykach wdraża się setki nowych produktów. Tylko niektóre są dobrze ZAPROJEKTOWANE. Cieszę się że książka Czesławy Frejlich i Dominika Lisika pokazu te projekty, z których możemy być dumni.”
Piotr Voelkel
O KSIĄŻCE W PYTANIACH I ODPOWIEDZIACH – Dominik Lisik
Dlaczego w ogóle powstał taki album?
Na taką publikację było zapotrzebowanie. W ostatnich latach rozwój wzornictwa przemysłowego w Polsce znacząco przyspieszył. Zmieniła się nie tylko świadomość producentów i ludzi od promocji, ale także sami konsumenci zaczęli doceniać polskie wzory. Animatorzy kultury i kuratorzy skierowali swoją uwagę właśnie w stronę sztuk użytkowych. Co roku w kraju odbywa się w Polsce kilka znaczących festiwali dizajnu, w tym jeden o europejskim wymiarze, powstały też nowe lajfstajlowe pisma o dizajnie. Album jest następnym etapem tego procesu.
Jaki charakter ma ta publikacja?
W formie jest to album fotograficzny, w którym zdjęciom i opisom przedmiotów towarzyszą wywiady. Pod kątem treści książka może być uznana za zbiór dotychczasowych osiągnięć współczesnego Polskiego wzornictwa. Nie jest ona jednak podsumowaniem czy zamknięciem pewnego etapu, tworzona była jako baza czy też punkt odniesienia dla tego, co w niedługim czasie będziemy nazywać Polskim dizajnem.
Dla kogo powstał ten album?
Dla zainteresowanych projektowaniem „w ogóle”, ale również dla studentów szkół projektowych, dla młodych wchodzących w życie zawodowe dizajnerów, producentów przemysłowych, inwestorów, decydentów, kuratorów i dziennikarzy piszących o dyscyplinie. Książka pokazuje szeroki zakres działalności twórców wzornictwa, począwszy od papierowych zabawek, przez pojazdy szynowe, jachty i samoloty, a skończywszy na elementach przestrzeni publicznej. Ta wszędobylskość uświadamia nam, jak istotne jest wzornictwo i jak duży wpływ ma na kształtowanie naszego otoczenia.
Czy za publikacją stoi jakaś konkretna teza?
Kondycja dizajnu zależy od sytuacją kraju, w którym on powstaje. Rozwijamy się dynamicznie, ucząc się już na cudzych błędach. Podglądamy kraje rozwinięte i korzystamy z istniejących osiągnięć. Próbujemy odnaleźć tożsamość rodzimego wzornictwo, ale tego procesu nie da się przejść w przyspieszonym tempie. Jesteśmy na początku drogi, ale prognozy są wyjątkowo dla nas korzystne.