wydarzenia
Agata Kleczkowska: „Czarny koń”
Od 25 stycznia w Galerii Fibak będzie można oglądać wystawę malarstwa Agaty Kleczkowskiej pt. „Czarny koń”.
To pierwsza indywidualna wystawa artystki związanej z Domem Aukcyjnym Abbey House, której praca została sprzedana za rekordową cenę 160 tys. zł, niespodziewanie wysuwając ówczesną studentkę Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie na prowadzenie w rankingach cenowych młodego malarstwa.
Czarny koń stał się bohaterem cyklu dyplomowego Agaty Kleczkowskiej. Wielkoformatowy obraz przedstawia zwierzę z uniesionymi kopytami, w pozie charakterystycznej dla wielu dekoracyjnych rzeźb i figurek. Bibeloty i szpargały z bazarowego uniwersum wyłaniają się także z jaskraworóżowego fragmentu tła, na którym artystka umieściła tytułowe zwierzę. Powitalny kot szczęścia, plastikowe pudle, lusterko w kształcie zajączka, miś, jelonek i inne kiczowate zabawki hipnotyzują pustym wzrokiem. Te infantylne figurki sprawiają wrażenie radosnych, a zarazem nieobecnych, pogrążonych w swoim tajemniczym świecie.
Psychodelicznie przedstawiają się także zwierzęta z innych prezentowanych na wystawie obrazów. Skręcone w dziwnych pozycjach wykonują niezrozumiały, transowy taniec albo zastygają w trakcie sobie tylko wiadomych czynności. Milcząco poddają się wyobrażeniom widzów, którzy przypisują im tajemną moc. Zwierzęcy bohaterowie prac artystki, choć przedstawieni w sposób realistyczny, występują w dekoracyjnej scenografii. Malując je w ten sposób, Kleczkowska zastanawia się nad rolą myślenia magicznego w codziennym życiu. Analizuje funkcje, jakie przypisujemy różnym przedmiotom, miejscom i zwierzętom, i jak to wpływa na organizację warstwy estetycznej w naszym otoczeniu.
Wystawa jest wyrazem zainteresowania artystki oprawą wizualną prymitywnych misteriów religijnych czy różnego rodzaju kultów, w których główną rolę odgrywają zwierzęta. Wybrane miejsca, postaci, przedmioty i zwierzęta również dzisiaj często pełnią funkcję fetyszy i talizmanów, mimo iż nasz porządek kulturowy deklaratywnie stawia na racjonalizm. Kleczkowska realizację tego światopoglądu na co dzień traktuje jednak sceptycznie – jako przejaw tzw. zdrowego rozsądku, który nie jest niczym innym, jak właśnie zbiorem przesądów.
Agata Kleczkowska „Czarny koń”
Galeria Fibak
ul. Krakowskie Przedmieście 5, Warszawa
Wernisaż 24 stycznia 2013
Wystawa potrwa do 12 lutego 2013