wydarzenia
Contemplating Monolithic Design
W Mediolanie otwarto wystawę „Contemplating Monolithic Design”, na której zwiedzający mogą zobaczyć najnowsze koncepcje wzornicze firmy Sony. Specjalnie na potrzeby tej ekspozycji projektanci Sony nawiązali współpracę z pracującymi w Londynie projektantami Edwardem Barberem i Jay’em Osgerbym, aby zgłębiać koncepcję pełnej integracji produktów elektronicznych, wyposażenia wnętrz i architektury. Osoby odwiedzające wystawę będą mogły zobaczyć, jak przekraczanie kolejnych granic rozwoju technologicznego i wzornictwa może wpływać na kształt i charakter naszych mieszkań i domów.
Zalążkiem wystawy była linia Monolithic Design (monolityczna stylistyka) – nowa koncepcja wzornictwa produktów firmy Sony. Koncepcja polega na tym, aby w produktach zwrócić uwagę tylko na to, co naprawdę niezbędne i podstawowe, co stanowi o sensie ich obecności w naszej przestrzeni życiowej. Takie podejście do wzornictwa niesie z sobą potencjał zmiany oblicza całej idei domowej rozrywki w kontekście architektury wnętrz. Wystawa na Milano Salone del Mobile przekracza także granice samej koncepcji Monolithic Design. W efekcie powstaje eksperymentalna wizja symbolizująca głębszą integrację konkretnych produktów ze współczesnym stylem życia.
„Na tej wystawie chcieliśmy zaprezentować wizję tego, co można osiągnąć w dziedzinie elektroniki użytkowej na drodze integracji naszych produktów z meblami i architekturą”, mówi kierownik projektu, Kaz Ichikawa z Sony Creative Centre. „Zwiedzający mogą tu zobaczyć, jak wyglądają współczesne próby stworzenia równowagi pomiędzy ciekawym, oryginalnym wzornictwem a poszukiwaniem harmonii z otoczeniem. Ukazujemy to na przykładzie pięciu sfer, w których trwają eksperymentalne działania ilustrujące różne scenariusze reprezentujące wizje firmy Sony na temat integracji naszych produktów ze współczesnymi wnętrzami. To naprawdę fascynujące, móc ukazać tak przyszłościowe i zmuszające do myślenia podejście do wzornictwa – w dodatku na tak szeroką skalę.
„Naszym celem było stworzenie abstrakcyjnych obiektów wpasowanych w przestrzeń codziennego życia”, tłumaczą Edward Barber i Jay Osgerby. Chodziło nam o ukazanie sugestii, w jaki sposób technologie firmy Sony mogą zajmować miejsce w naszym życiu. Najciekawsze okazało się odkrywanie i stosowanie abstrakcyjnych, czystych form, z których każda reprezentuje inna sferę naszej przestrzeni życiowej. Używaliśmy prostych materiałów, które wydały nam się najlepsze w połączeniu ze złożonością mikrotechnologii i elektroniki. Tworząc nasze idee, wypracowaliśmy cztery nowe archetypy, które naszym zdaniem reprezentują wszystkie możliwości wykorzystania nowych technologii Sony w naszych domach.”
Przestrzeń
Miejscem prezentacji tych doświadczalnych projektów jest komora bezechowa. Przestrzeń wypełniona stożkami ze specjalnej, dźwiękochłonnej substancji eliminującej odbicia fal akustycznych pozwala na znacznie głębsze doznania słuchowe – nasza wizja staje się wyraźniejsza, dostrajamy się do rzeczywistości stwarzanej przez otaczające nas rzeczy. Zachęcamy zwiedzających, aby skupili się na tej nowej sferze doznań wyrażającej się w pięciu sferach.
Sfera 1: Symbol
Sedno idei Monolithic Design (monolityczna stylistyka)
W tej przestrzeni firma Sony prezentuje instalację przedstawiającą najistotniejsze założenia koncepcji Monolithic Design na jej najprostszym, najbardziej symbolicznym poziomie. Obiekt wkomponowany jest w monumentalną kamienną płytę reprezentującą dynamiczną i elegancką prostotę formy. Płyta stoi cicha i nieruchoma, a jednak samą swoją obecnością penetruje ziemię i powietrze, stając się integralną częścią otoczenia.
Sfera 2: Wgląd
Światło i dźwięk w jednym obiekcie
W drugiej przestrzeni zwiedzający będą mogli doświadczyć tego, w jaki sposób dźwięk i światło łączą się ze sobą i współistnieją w jednym wnętrzu. Dzięki unikalnym systemom głośnikowym firmy Sony, technologii Vertical Drive oraz firmowym technologiom cyfrowego przetwarzania sygnału, głośniki mogą być zintegrowane z oświetleniem LED, aby zapewnić całkowicie spersonalizowany wystrój wnętrza. Materiały takie jak szlifowany marmur, drewno i szkło organiczne doskonale pasują do wielu wnętrz i pomieszczeń. Harmonia światła i dźwięku brzmiącego z wielokierunkowych głośników tworzących pole dźwiękowe w całej przestrzeni ucieleśnia nowy archetyp.
Sfera 3: Intymność
Osobiste pole akustyczne
Oto realny sprawdzian. Połączenie telewizora z głośnikami tworzy prywatną przestrzeń rozrywki o imponującej jakości dźwięku. W tej osobistej, intymnej przestrzeni możemy zanurzyć się w świecie obrazu i dźwięku – nie przeszkadzamy przy tym pozostałym domownikom, a oni nie przeszkadzają nam. Krzesło, telewizor i głośniki – to wszystko, czego potrzebujemy do przeżycia zupełnie nowego, bardzo prywatnego doświadczenia.
Sfera 4: Integralność
Meble, światło i dźwięk
Czwarta sfera ukazuje ideę Monolithic Design w wersji inteligentnego połączenia z meblami i wnętrzem. Oto zupełnie nowe oblicze mebli, w które perfekcyjnie wkomponowano sprzęt audio i telewizor. Oto nowy archetyp: sprzęt elektroniczny najwyższej klasy bez konieczności wypełniania pomieszczenia dużą ilością widocznej elektroniki. Materiał powstał w technologii zwanej stereolitografią – to metoda trójwymiarowego opracowania unikalnej struktury przedmiotów zaprojektowanych w taki sposób, aby były niemal zupełnie „przezroczyste” dla dźwięku.
Sfera 5: Instalacja
Przestrzeń, meble, integracja
Ta część łączy wszystkie elementy: światło, dźwięk i pomieszczenie. Eksperymentalne produkty i specjalne meble tworzą wyjątkową, doświadczalną przestrzeń, esencję salonu, w którym w naszym mieszkaniu słuchamy muzyki czy oglądamy filmy. Doskonale wkomponowane w całość głośniki, światła i telewizor nie przytłaczają przestrzeni, nie dominują, ale oszałamiają siłą swojej prostoty i funkcjonalności.
Tworząc koncepcję Monolithic Design (monolityczna stylistyka), skupiliśmy się przede wszystkim na elementach podstawowych, stanowiących istotę całego projektu. Później jednak, w miarę rozwoju idei i projektowania wystawy, przekonaliśmy się, że wszystkie te elementy – dźwięk, światło, meble, architektura i przestrzeń – mają niemal nieograniczony potencjał inspiracji i rozwoju w kolejne doskonale funkcjonujące całości.
Wystawa „Contemplating Monolithic Design” przygotowana przez firmę Sony będzie otwarta od 14 do 19 kwietnia w salach wystawowych budynku Officine Stendhal przy Via Stendhal 35.
Źródło i zdjęcia: www.sony.pl